Anmeldelse
Pit Stop - Klar til prøven
Nogenlunde klar
Materialet er en håndsrækning til dig, der for første gang skal have 9. klasse og have 9. klasse til prøve i engelsk. Det hjælper med at skabe overblik over de formelle rammer og giver ideer til indholdssiden, selvom man skal være opmærksom på aktualitetsaspektet.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
"Klar til prøven" består af et kopimateriale og en webdel med seks kapitler. Webdelen har elever og lærer adgang til, når bogen er købt til skolen. På webdelen er der også en "Teacher’s Lounge", og du har som lærer også adgang til for eksempel prøveoplæggene.
Temaerne i materialet er identiske med de fleste i "Pit Stop 9", et enkelt kapitel, "Fame", er taget fra "Pit Stop 8", og endelig er der temaet "Black America", som er fra materialet "Focus on Black America". Forskellige genrer er repræsenteret i materialets webdel enten som direkte klip, tekster eller som henvisning til konkrete websites.
I kopimaterialet er der først et overblik over prøvens rammer og elementer. Så et kapitel om CL-strukturer, der kan bruges til at styrke de mundtlige kompetencer, og i det hele taget tips til prøveforberedelsen, som med fordel kan bruges i løbet af året og ikke kun i en repetitionsperiode.
Derefter følger seks temapakker med oversigter indeholdende forslag til tekster – de samme tekster, som findes i "Pit Stop 8" og "Pit Stop 9" samt på webdelen til dette prøvemateriale. Til hvert tema er der ideer til "topics" til elevens femminutterspræsentation.
Fakta:
Titel: Pit Stop - Klar til prøven
Forfatter: Tim Kendon
Pris: 1.250
Sider: 96
Serie: Pit Stop
Type: Lærervejledning
Forlag: Alinea
Men flere af forslagene virker forældede, for eksempel når det drejer sig om "Famous People". Jeg kunne drømme om nogle mere nutidige eksempler end One Direction og Paul Potts audition i "Britain’s got Talent" i 2007, hvor rørende en historie det end er. Til temaet "Law and Order" i "Student topics brainstorm" er der nævnt nogle navngivne "criminals", blandt andre Dick Turpin, Guy Fawkes og Bonnie and Clyde, som næppe siger de unge anno 2018 ret meget. Det kræver under alle omstændigheder grundig vejledning i forhold til at få løftet afsættet i en konkret kriminel person op til et overordnet perspektiv som "Death Penalty" eller "Kids in Prison".
Til hvert tema er der et eksempel på en outline, kopiark med "Express Yourself" med "conversation questions" og en række konkrete prøveoplæg, der primært har "Pit Stop"-tekster som afsæt. De fleste af prøveoplæggene er så generelt formuleret, at de vil kunne fungere med andre materialer end "Pit Stop". Enkelte må dog gentænkes, og nogle kilder vil naturligvis skulle udskiftes på selve prøveoplægget.
Slutteligt er der "Extra Teaching Ideas" (flere forefindes på websitet). Disse ekstra ideer virker malplacerede i et prøvemateriale, idet man jo ikke har brug for flere ideer til undervisningen, hvad enten dele af materialet bruges efter hvert tema i løbet af året, eller det bruges i en repetitionsperiode i foråret. Der giver "Express Yourself" meget bedre mening, fordi eleverne via oplæggene, som indeholder nutidige eller tidløse perspektiver, får lejlighed til at fremkalde perspektiver og argumenter i en afsluttende eller repeterende fase i forbindelse med de respektive temaer.
Aktualitetsperspektivet er et issue, du skal have for øje. Det vil være nødvendigt at tænke i fornyelse og i et nutidigt perspektiv; især hvad angår sange og filmklip. I prøvematerialet kunne der med fordel have været henvist til aktuelle tv-dokumentarudsendelser, som kan streames fra mitcfu.
Det fungerer derimod rigtig godt med henvisning til for eksempel Blacklivesmatter og The Mirror, hvor eleverne kan hente "sidste nyt" omkring "Black America" og "Fame". Når det er sagt, skal man naturligvis holde fast i at have historiske perspektiver med i kilderne og arbejdet med temaerne.
Materialet er med til at rammesætte og give ideer til den uerfarne eller travle lærer. Styrken er det rammesættende aspekt, der ligger i den struktur, det har. Signalet om, at hverdagen og prøven hænger sammen.