Foto: Istock AlexLinch
Elev: »Læreren fik mig til at tale«
Mille er 14 år. Hendes far drikker. Klasselæreren og AKT-læreren på hendes skole hjalp hende sidste år med at åbne op og skaffe hjælp til hende og familien.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
"Jeg får ondt i maven, når jeg skal ringe"
»I perioder trak jeg mig ind i mig selv. Lukkede mig inde i en bog eller musik. Ville bare være for mig selv. Så begyndte jeg at græde. Og så blev jeg taget ud af klassen«, fortæller Mille.
Det var Milles lærer, der tog fat i hende og trak hende ind på biblioteket. »Vi snakkede sammen. Hun trøstede mig. Hun fik mig til at tale«, siger Mille, som fortalte læreren om sin fars alkoholmisbrug.
»Bare det at tale om det var et stort skridt for mig«. Men med ordene kom også en angst. »Jeg følte, at jeg udleverede min far. Hvad ville der ske? Hvad nu hvis han bliver dømt? spurgte jeg. Men læreren fik mig til at gå videre med det«.
Læreren ringede til Milles mor og satte Mille i kontakt med AKT-læreren (adfærd, kontakt, trivsel) på skolen.
AKT-læreren skabte kontakt til Københavns Kommunes rådgivning DeDrikkerDerhjemme. Det er også AKT-læreren, som har fulgt Mille tættest, når det gælder problemerne omkring hendes fars alkoholmisbrug.
»Det er rigtig godt, at det er en anden end min klasselærer. For så bliver jeg ikke konfronteret med det hele tiden. Så kan man også få lov til at være glad«, siger Mille. Milles mor og far blev skilt. Hendes storesøster valgte ikke at se faren, men Mille har holdt en vis kontakt. Lige for tiden ses de dog ikke. Hun får stadig hjælp hos rådgivningscentret.
Mille er ikke pigens rigtige navn. Redaktionen kender pigens identitet.