Anmeldelse
Feedback i matematik
Genvej til læring i matematik
Det er svært at finde vej, hvis man ikke kender målet eller retningen. Det er det lette svar på, hvorfor feedback er og skal være en del af enhver matematikundervisning på alle niveauer.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Hvad er vigtigt at lære i matematik? Vi kender til hudløshed diskussionerne om, at nationale test måler det, der kan måles. I matematik testes eleverne i tre ud af fire kompetenceområder: tal og algebra, geometri samt statistik og sandsynlighed. Matematisk kompetence er udeladt og bliver således ikke testet. Ikke fordi matematiske kompetencer ikke er vigtige, men fordi det ikke enkelt lader sig gøre i en digital test.
Fakta:
Titel: Feedback i matematik
Pris: 285
Sider: 119
Forlag: Dafolo
Evaluering har indflydelse på elevers, lærers og forældres opfattelse af, hvad der er væsentligt i matematikundervisningen. Evalueringen er med til at definere, hvad det vil sige at være god til matematik. Derfor er matematiksamtalen, evaluering og feedback vigtige nøglebegreber.
Bogens forfattere giver i syv artikler forskellige bud på, hvordan der kan arbejdes med feedback i matematikundervisningen og i forbindelse med lærersamarbejde på skolen.
På samme måde som nationale test har indflydelse på, hvad der opleves som vigtigt i matematik, har lærerens feedback i matematikundervisningen stor betydning for, hvad eleverne oplever som vigtigt i faget. De tilbagemeldinger, vi giver eleverne for at støtte deres læring, er et billede af vores forståelse af læring og matematikfaglighed. Og er vores feedback bagudrettet eller fremadrettet? Er fokus på facit fra elevernes hjemmeregning, eller er fokus på det undersøgende? Hvordan kan vi løse et problem? Det er ikke nyt at give feedback, men fokus er på, hvordan vi gør det.
"Feedback i matematik" er rigtig god til at sætte spørgsmålstegn ved "plejer". Hvorfor er det, jeg bygger min matematikundervisning op, som jeg gør? Hvilken betydning har matematiksamtalen og feedback for elevernes læring og opfattelse af, hvad der er vigtigt i matematik? Samtidig kommer bogens forskellige forfattere med klare bud på effekten af forskellige undervisningsformer og tager i mange tilfælde udgangspunkt i konkrete undervisningssituationer og samtaler på klassen og giver bud på feedforward; hvor skal jeg hen herfra? Læs bogen, når du er klar til at sætte spørgsmålstegn og diskutere din egen praksis.