Anmeldelse

Forskellige elever – forskellige formelsamlinger

Den nye formelsamling med det mundrette navn ”Matematiske formler og fagord” er Styrelsen for Undervisning og Kvalitets bud på, hvad man har brug for at vide til en problemorienteret prøve i matematik. Den er et signal om, hvor beslutningstagere gerne vil have matematikundervisningen hen.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Lad det være sagt fra starten – denne udgivelse er sværere tilgængelig end de tidligere versioner. Der er mere tekst, og forklaringerne er mere ”inde i teksten” end rene formler i oversigtsform. Opslagsværket er mere matematikbog, end den har været før. Ud over formler indeholder den flere definitioner og fagord. Frem for de korte definitioner i den tidligere version er fagordene nu mange steder skrevet ind i en længere sammenhængende tekst. Det resulterede blandt andet i, at en af mine elever udtalte: ”Den er bare mega forvirrende”.

Fakta:

Titel: Matematiske formler og fagord 2. udgave

Pris: 37,43

Sider: 144

Forlag: Skolestyrelsen

Denne udgave er så anderledes, at man bliver nødt til at arbejde anderledes med den end bare som et opslagsværk. Det kræver en ekstra indsats fra lærer- og elevside, men formelsamlingen kan så også blive et rigtig godt værktøj til eleverne.

Der er foretaget en række ændringer fra den seneste udgave fra 2010 og til denne version. Nogle steder stopper man op og undres, for eksempel ved de fire regningsarter, hvor ”faktorer” og ”kvotient” er medtaget, men ”led og ”divisor” er udeladt. De fem regulære polyedre er også tegnet, men uden at navngive dem.
Man har valgt at fjerne den generelle beskrivelse af brøkregneregler, men beholde den ved regler for potens og kvadratrod. Formlen for rentedage er også faldet ud (endelig!).

En anden stor ændring er, at kompetenceområderne nu er beskrevet med eksempler og i "elevsprog". Det virker fint i en mundtlig prøvesituation, hvor eleverne kan tjekke, om de nu også har blæret sig inden for alle kompetencerne.

Når man som lærer vælger at anbefale en samling af formler, er det også væsentligt at overveje, om det skal være papir eller elektronisk version. Matematiske formler og fagord fås i begge udgaver. I pdf’en er der mulighed for at tilføje link til videoer, GeoGebra-filer og regneark. Vigtigst af alt kan der søges lynhurtigt. Papirversionen giver til gengæld et ekstra arbejdsområde, så skærmen ikke er optaget. I den elektroniske variant har man også fjernet den ekstra side, som tidligere var til egne notater. Det kan potentielt give pladsmangel, hvis man gerne vil have meget skrevet til – og ikke er vild med at redigere alt for meget i pdf’er.

Jeg tror, at nogle læsesvage elever vil have bedre chance ved den skriftlige og mundtlige prøve med den gamle version – andre elever med den nye. Måske er tiden inde til at give forskellige udgaver af formelsamlingen til forskellige elever?