Eleverne på Katrinedals Skole i Vanløse byder undervisningsministeren velkommen.

Riisager besøger forsøgsskole, hvor elever producerer teknologi

13 folkeskoler er med i et nyt forsøg, hvor eleverne kan vælge faget Teknologiforståelse. Mandag besøgte undervisningsminister Merete Riisager (LA) en af de skoler, hvor eleverne allerede har teknologi på skoleskemaet.

Offentliggjort Sidst opdateret
Undervisningsminister Merete Riisager (LA)

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Computerspil, laserskærere og hjemmesidedesign. Det har de sidste tre år været på skemaet på Katrinedals Skole i Vanløse.

Her har eleverne kunne vælge faget Makerspace, og den mulighed har 30 elever på tværs af 7., 8. og 9. årgang udnyttet. Mandag var undervisningsminister Merete Riisager (LA) på besøg på skolen, der er en af de 13 skoler, der er med i pilotprojektet for et nyt valgfag, der har fået arbejdstitlen Teknologiforståelse. Ifølge ministeren skal faget blandt andet klæde eleverne på til fremtidens digitale samfund:

"Teknologi er infrastruktur. Hvor mine forældre lærte om floderne i Europa som en vigtig form for infrastruktur, så er teknologien i dag en væsentlig infrastruktur i børnenes liv", siger hun.

Med skolestarten rulles valgfaget ud på de 13 skoler, der er blevet udvalgt til at være med i forsøget. Med folkeskolereformen blev det obligatorisk for skolerne at indføre valgfag i udskolingen. På Katrinedals Skole var de hurtige til at oprette et nyt valgfag, hvor eleverne ikke bare bruger teknologien, men også er med til at udvikle den. Det fortæller Jesper Drachmann Jørgensen, der er skolens koordinator for digitale læremidler, og som selv underviser i faget:

"Valgfaget giver eleverne en forståelse for, hvordan teknologi virker og hvordan man får det til at fungere. På den måde kan eleverne selv arbejde med det".

Eleverne bruger to timer om ugen på at arbejde med programmering, hjemmesidedesign, grafik, spilkonstruktioner og lasercutting. Men ifølge Jesper Drachmann Jørgensen bruger eleverne meget mere end to timer på det:

"Faget ligger rigtig meget op til, at eleverne bruger fritiden på at arbejde med tingene. Det er der rigtig mange af dem der gør, fordi de synes det er fedt", fortæller han.

Professor: Rent lotteri om danske børn får teknologiforståelse

Den måde at arbejde med teknologiforståelse glæder undervisningsminister Merete Riisager (LA), men hun peger samtidig på, at eleverne ikke bare skal lære at producere teknologier selv. Eleverne samarbejder om at producere teknologier, såsom computerspil og fysiske produkter. Spillene kan de lægge ud til afbenyttelse i blandt andet app store.

"Det allervigtigste er den teknologiske ABC og indblikket i teknologiens elementer. Det er vigtigt, at alle børn får indsigt i teknologiens byggesten, både i kodning, algoritmer og teknologien som infrastruktur. Når du kender til byggestenene, så bliver du i stand til både at analysere dem og bruge dem, fx til produktudvikling", siger ministeren.

Det nye valgfag i teknologiforståelse skal blandt andet gøre eleverne i stand til at forme den digitaliserede virkelighed. Samtidig skal eleverne udvikle kompetencer til at producere og analysere digitale produkter. Det kan både være apps, computerspil eller robotter, hvor eleverne som en del af undervisningen skal udvikle hele eller dele af de teknologiske elementer. På baggrund af forsøgets erfaringer skal Folketinget tage stilling til, om faget skal oprettes som obligatorisk fag i folkeskolen. Ifølge ministeren er det endnu uklart, hvordan det endelige fag kommer til at se ud:

"Når vi laver sådan et valgfag, så er det fordi vi skal overveje, hvordan vi kan integrere teknologiforståelsen i folkeskolen. Hvordan vi gør det, det er der ikke nogen løsning på endnu", siger ministeren.

Ni ud af ti vil have selvstændigt it-fag i folkeskolen