Anmeldelse
Rubrics
Er rubrics måden, er dette grundbogen
Velskrevet og grundig bog om teorier og ideer bag rubricsmetoden.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Hans Henrik Knoop skriver forordet til denne bog, og det er et forord, der skaber store forventninger til læsningen. Her bruges sportsmetaforer fra fodboldverdenen om at sætte mål og om det værdifulde i at score mål, at nå sine mål. Mål er værdifulde, men i pædagogikkens verden, skriver Knoop, er det at arbejde med læringsmål kontroversielt for mange undervisere.
Fakta:
Titel: Rubrics
Forfatter: Kirsten Maack Gibson
Pris: 248
Sider: 151
Forlag: Mindspace
Det er et problem, for mål er gode, når de vælges aktivt til, når de er konkrete, og når de er fremtidsdrømme. Sådan er det for børn, når de spiller fodbold, og sådan bør det være for de samme børn, når de er elever i skolen. Mål skal være meningsfulde, og de skal vælges aktivt til af eleverne.
Er rubrics - en matrice, som viser læringsmål og evalueringskriterier - svaret? Det er det, læsningen af bogen kan give svar på. Det er en interessant bog både for den nysgerrige læser, der blot vil vide mere om, hvad rubrics er, og for den læser, der har besluttet sig for at arbejde med rubrics selv eller med sit team. Her er der grundige anvisninger og redegørelser for systematikken bag rubrics, for eksempel antagelsen om, at al undervisning og læring hviler på taksonomiske niveauer, hvor der her arbejdes med Solo-taksonomien.
Bogen indledes med et godt kapitel om de læringsteorier, der har inspireret forfatteren. Udgangspunktet er positiv psykologi - Martin Seligman og Mihaly Csikszentmihalyi og Knoop. Det er grundigt og velskrevet. Overraskende – i hvert fald for denne anmelder - at Howard Gardner også er en del af inspirationen. Både teorien om intelligenser og Gardners bog "Disciplin og dannelse", hvor han skriver om "forståelse" som grundlæggende mål for undervisning: "Et menneske forstår et begreb, en færdighed , en teori eller et vidensområde, så vidt som han/hun er i stand til at bruge det rigtigt i en ny situation".
Det er altså mestringen, anvendelsesaspektet, der afgør både for lærer og for elev, om et stofområde er lært. Kravet til læreren bliver så at få planlagt netop de nye situationer, der giver eleverne mulighed for at vise deres nye forståelse. Det er svært, men det er også her, lærerens arbejde med at designe rubrics for netop sine elever med deres profiler giver mening. Tydelighed, klarhed og struktur i de konstruerede rubrics er forudsætningen for, at Gardners definition kan operationaliseres i hverdagens undervisning.
Det er et forsøg værd, men det er også en stor investering for læreren eller lærerteamet at få beskrevet undervisningen i tilstrækkeligt mange tilstrækkeligt gode rubrics. Denne bog skaber grundlaget for de lærere, der vil forsøge. Det er en fin og instruktiv bog.