Anmeldelse
Kodeknækkeren
Kodeknækkeri - light
Det meget komprimerede indhold er både styrken og svagheden i den lille håndbog ”Kodeknækkeren – din vej ind i gymnasiet”, som Turbine-forlaget har udgivet.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
”Læs den her”, sagde jeg til min håbefulde ældste søn, da jeg havde modtaget bogen til anmeldelse. Han står over for at begynde i gymnasiet efter sommerferien og midt i aflevering af synopser til de mundtlige afgangsprøver. Som sådan er han lige i målgruppen. 14 dage efter lå bogen stadig ulæst på natbordet. Det siger måske en del om ham, men nok også noget generelt om det her med at ”knække studiekoden”. Flertallet af unge, der begynder i gymnasiet, skal have en hjælpende hånd for at tilegne sig de nødvendige studiekompetencer – de er måske dårligt nok klar over, hvad det er, de mangler, og det resulterer hvert år i nederlag for et betydeligt antal unge.
Fakta:
Titel: Kodeknækkeren
Forfatter: Mette Louise Graah Rasmussen, Ronja Billum Skovsbøl
Pris: 200
Sider: 85
Forlag: Turbine-forlaget
"Kodeknækkeren" er med sit beskedne omfang – 85 meget små sider med godt med luft indimellem – et oplagt bud på en håndbog, der kan ligge i tasken og tages frem ved behov. Den giver bud på så forskelligartede emner som forskellen på grundskole og gymnasium, notetagning, taksonomi, fag, metodisk bevidsthed og mindset. Man kan godt bruge den som et opslagsværk, og der gives undervejs flere lette huskeregler for de forskellige teknikker og metoder – for eksempel hvordan man tager gode noter eller laver en disposition til en opgave.
Den er let at forstå og fordøje og skrevet i et sprog, der henvender sig direkte til den unge. Som sådan kan den nok være til gavn og inspiration for unge, for hvem alternativet er ingenting. Der findes dog langt mere fyldige bøger om emnet, så man må forestille sig, at den lille udgivelse her, med sit lommeformat, forsøger at kunne noget andet. I mange tilfælde antydes løsningerne dog blot og forklares eller eksemplificeres kun overfladisk eller slet ikke. Gymnasiet har en opgave i at hjælpe alle de unge i gang med at knække studiekoden med reel undervisning i studieteknik og -kompetence, hvis noget skal rodfæste sig og blive en del af den unges nye måde at gå i skole på. Bogen her kan være et fint supplement hertil, men kan vanskeligt stå alene for andre end de elever, der formentlig allerede har knækket koden.