Anmeldelse
Dybdelæring i skolen
Dybdelæring i teori og praksis
”Dybdelæring, altså elevernes udvikling af forståelse, tager tid". Bogen her er læst på kort tid og omhandler det, den professionelle lærer allerede ved og praktiserer i sin undervisning. Men måske er her flere idéer at hente?
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
”Dybdelæring i skolen” er inddelt i to dele med otte kapitler, og i den første del defineres og redegøres der teoretisk for dybdelæring og kompetencer. Defineret handler dybdelæring om, ”… at eleverne gradvist udvikler deres forståelse af begreber og sammenhænge på et fag-, videns- eller kompetenceområde”. Målet er at øge elevernes kompetencer og læringsudbytte. Anden del giver konkrete eksempler på arbejdet med dybdelæring i skolen og redskaber til dette. Hvert kapitel afrundes med refleksionsopgaver, hvor læseren blandt andet skal forholde sig til det læste og perspektivere til egen praksis. I lighed med forgængerne har bogen sin egen hjemmeside, hvor læseren blandt andet kan se en introduktionsvideo med forfatterne og læse en præsentation af bogen. Her findes også nogle af bogens redskaber og skemaer i digital form, for eksempel et tokolonnenotat, der umiddelbart kan downloades og skrives i.
Fakta:
Titel: Dybdelæring i skolen
Forfatter: Siv Måseidvåg Gamlem, Wenke Mork Rogne
Pris: 225
Sider: 59
Serie: Undervisning og læring i praksis
Forlag: Dafolo
”Dybdelæring i skolen” er hurtigt og forholdsvis let læst af den professionelle pædagog og lærer. "Det gør jeg allerede", tænker jeg flere gange under læsningen, og nu kan "det" hænges op på en teoretisk knage, som hedder dybdelæring. I forhold til bogens første del ville jeg som læser have profiteret af en kort og klar redegørelse for det videnskabsteoretiske afsæt i denne forskningsbaserede bog, der refererer til en solid litteraturliste. Som lærer finder jeg bogens anden del særligt appellerende. Lærere må kunne nikke genkendende til eksempelvis dybdestrategier som før-, under- og efterlæsning, ligesom kritisk tænkning i form af kildekritik indgår i historiefaget.
Her gives mange spændende og konkrete bud på dybdelæring i praksis, nogle velkendte – andre nye.