Lærer til lærer

Billedkunstens dag på Nørrebjergskolen i Odense

Trivsel, fællesskab og samhørighed var nøgleordene for billedkunstensdag. Elever og personaler mødte ad hoc op i mindre grupper på skolens torv og fik sat ansigt på det fælles værk.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

At planlægge en undervisning der favner alle specialskolebørn kan være vanskelig, men i musikken og i billedkunsten finder vi ofte det felt, hvor alle kan deltage omend ikke alle magter fællesskabet.

Vi har fundet en form der er brugbar. Ved at lave åbent værksted over flere timer sikre vi muligheden for, at de der har brug for ekstra ro kan finde et hul, hvor der er god plads og ekstra hjælp i værkstedet. Det er ofte i frikvarterene, hvor alle andre er på legepladsen.

Billedkunstensdag har krævet et stykke forarbejde fra billedkunstudvalget. 20 lærreder (50x50) er blevet grundet og bemalt med ni hoveder på hvert lærred. Hovederne er malet med tertiere lysnede farver, for at sort permanent tush og hvid Poscatush kan træder tydeligst frem.

Elever og personaler har skulle vælge lige netop den farve hoved, de kunne lide og alt efter evne og formåen har den enkelte haft mulighed for at tegne med sorte og hvide tusher eller trykke med sort akrylfarve. I et stort ark karton har vi klippet et rundt hul til ansigt, for at kunne afdække lærredets øvrige ansigter og skabe fokus den enkelte.

Det er givende for alle at kunne sætte sig spor i livet og det har vi gjort med et samlet fællesværk, der nu kun mangler at blive sat sammen og hængt op.

Samlet bliver værket 150x350 cm og udtrykket taler sit tydelige sprog. Det den enkelte kan præstere, vokser i fællesskabet. Glæden er i disse dage STOR på Nørrebjergskolen.