Anmeldelse
Udsyn i udskolingen
Fra uddannelsesvejledning til karrierelæring
Helt konkrete anbefalinger baseret på et solidt teoretisk og empirisk grundlag. Og klart og levende formidlet. Det er sådan set basisopskriften på den glimrende bog ”Udsyn i udskolingen”, der burde ligge under enhver udskolingslærers, UU-vejleders og kommunalpolitikers gavebord.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
"Udsyn i udskolingen" handler meget kort sagt om, hvordan eleverne kan få større og bedre udbytte af de læringsaktiviteter, der allerede sker i udskolingen i forhold til det forestående uddannelsesvalg, og om hvordan karrierelæring kan inddrages i alle skolens fag - ofte med ganske små greb. Bogen er et af resultaterne af et stort anlagt forsknings- og udviklingsprojekt finansieret af Fremfærd og koordineret af KL og DLF.
Fakta:
Titel: Udsyn i udskolingen
Forfatter: Bo Klindt Poulsen, Rie Thomsen, Rita Buhl, Ida Andrén Hagmayer
Sider: 166
Forlag: Danmarks Lærerforening, KL, VIA University College, Aarhus Universitet
Det dækker over 13 forsøgsprojekter udført i perioden fra 2014 til 2016. Projekterne har varieret i størrelse og udformning fra inddragelse af et par lærere på en enkelt skole og til bredt anlagte kommunale tiltag – alt sammen med det fokus, at eleverne ved afslutningen af grundskolen er bedre rustet til at træffe kvalificerede uddannelsesvalg – netop fordi de har arbejdet med valg og valgprocesser i et karrierelæringsperspektiv.
Skulle nogle udskolingslærere nu tænke, at det har vi masser – og måske i overkanten – af i forvejen, kan de straks ånde lettet op. I stedet for at gøre mere er det snarere projektets anbefaling at gøre næsten det samme – men med et skifte i perspektiv fra uddannelsesafklaring til karrierelæring. Et perspektivskifte, der ikke er helt så let, som det kan lyde, og som der derfor skal arbejdes grundigt med i form af især efteruddannelse.
Sympatisk er bogens gentagne anbefalinger ikke at have fokus på ”best practice”, men på ”best fit” – det vil sige, at ikke alle aktiviteter er lige velegnede i alle lokalområder, på alle skoler, i alle klasser. Det vigtige er at have øje for, hvad der er brug for, der hvor man er. Af samme grund afvises også den forholdsvis lette løsning at lade nogen udvikle færdige forløb, som er lige til at tage ned af hylden. Eller læringsportalen. Man må nødvendigvis se på, hvilke lokale uddannelsesmuligheder der er til rådighed, på det lokale erhvervsliv og på de konkrete læringsmål, der skal opfyldes for den enkelte elev og klasse.
Tid og resurser til samarbejdet i de former, man vælger, efteruddannelse af lærerne i karrierelæring, uddannelse og job med fastlagt timetal fra 0.-9. klasse og fokus på karrierelæring fra 7. klasse, inden eleverne er fastlåst i et uddannelsesvalg, er nogle af de centrale anbefalinger, bogen indledes med. Efter et ikke alt for langt teoretisk afsnit folder forfatterne ud, hvad der er sket i de forskellige forsøgsprojekter, med mange og fine citater fra de involverede lærere, elever og forældre. Endelig rundes der af med nuancerede betragtninger over, hvad der kræves, for at karrierelæringen kan få den plads i udskolingen, som den – med tallene for gennemført ungdomsuddannelse in mente - nok kunne være berettiget til. En anbefalelsesværdig bog til alle, der interesserer sig for udskolingselever og deres videre rejse i livet.