Lærer til lærer

Dansk oldtidslandsby i papmache og genbrug.

4. årgang har lært om oldtidsbyer i forskellige kulturer, og har i den forbindelse også været på Glyptoteket. Tilbage på skolen har elever kreeret en dansk oldtidslandsby i papmache og diverse materialer.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Materialer:

Stor træplade til underlag, tapetlim, aviser, pap, grundmaling, tændstikker, karton, hønsenet, ler, små genbrugsæsker, limpistoler, materialer fra naturen (blade, sten, gren, o.l.), maling og savsmuld.

Fremgangsmåde:

Træpladen beklædes med pap i forskellige niveauer, som tildækkes ad to omgang med papmachémasse. Al tørret papmaché males først med hvid grundmaling, inden der males i de ønskede farver.

Græsmaterialet består i dette eksempel af indfarvet savsmuld i forskellige nuancer.

Nye fælles mål for forløbet:

Historie: Eleven kan anvende kilder til at opnå viden om fortiden Eleven kan fortælle om, hvordan mennesker er påvirket af og bruger historie Eleven kan bruge historiske spor i lokalområdet til at fortælle om fortiden

Billedkunst: Eleven kan fremstille rumlige konstruktioner Eleven kan fremstille en skulptur

Mål med forløbet:

Kendskab til byers udvikling

Levevilkår

Samarbejde om og udstille et tredimensionelt produkt

God fornøjelse.