8.c fra Broskolen på Fyn har prøvet Dansk Vegetarforenings workshop.

Åben skole: Vegetarforening debatterer mad og miljø med elever

Med et kritisk blik er en workshop fra Dansk Vegetarforening en god oplevelse for eleverne, lyder det fra to lærere, der har haft besøg. Foreløbig har foreningen debatteret mad og miljø med 6200 elever i 6.–9. klasse.

Offentliggjort

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Kan vi ikke bare forbyde folk at spise kød? Eller sige at man kun må spise kød en gang om ugen?".

Sådan reagerede en pige i 9. klasse, da hun hørte, at ét kg oksekød i gennemsnit kræver 15.000 liter vand og 10,4 kg dyrefoder at producere.

Og både kødspisende drenge og kalorieforskrækkede piger får noget ud af at opleve en workshop med Dansk Vegetarforening. Sådan lyder erfaringerne fra to lærere.

Den ene er Henrik Mozejko fra Broskolen afd. Bøjehøj i Årslev på Fyn. Hans 8. klasse har haft en workshopdag med Dansk Vegetarforening. 

"De har fået øjnene op for, hvor forurenede oksekød og køer er. Det forurener procentvis mere end alt andet - inklusive biler og fly. Køer er den største årsag til den globale opvarmning. De har fået viden om, hvor meget mad, der skal gå til de her dyr, som kunne gå til mad til mennesker".

Henrik Mozejko havde fået kontakten til Dansk Vegetarforening fra sin kone, som også er lærer, og som var meget begejstret, efter hun havde besøg på sin skole.

"Det lyder næsten komisk, når man siger, nu kommer der en fra Vegetarforeningen. Mange af drengene var ret skeptiske på forhånd, men det viste sig at være en ret god dag. Selv de lidt forudindtagede drenge syntes, dagen var god. Det var en rigtig fin workshop".

Aktiv dag for eleverne

Dagen bød på et kort oplæg fra en ung studerende om kød og køds påvirkning af miljøet. Så fik klassen en quiz via mobilen for at teste, hvor meget de ved om miljøet, og dernæst blev klassen delt op i grupper, hvor de skulle løse forskellige opgaver - en gruppe skulle skrive en artikel, andre skulle lave et spil, en kortfilm og et politisk parti, hvor hovedbudskabet var: Spar på kødet.

Henrik Mozejko var bevidst om, at det var en interesseorganisation, der stod for undervisningen, men han gik ikke kritisk ind i indholdet i dagen

"Netop navnet afskrækker lidt - nu skal vi lærer, hvordan vi alle skal være vegetarer, men underviseren begyndte selv med, at hun ikke var vegetar - hendes mål var ikke at gøre folk til vegetarer, men at gøre folk bevidste om, hvad kød betyder for miljøet", siger Henrik Mozejko. 

Ung underviser får eleverne til at lytte

Tannie Bang Neumann er lærer på Himmelev Skole. Hun gik mere kritisk til indlægget fra Dansk Vegetarforening.

På Himmelev Skole var det en tidligere elev, som kom fra Dansk Vegetarforening, og netop det, at det er meget unge undervisere, er en fordel, mener Tannie Bang.

"Når aldersforskellen ikke er så stor, lytter eleverne på en helt anden måde".

Tannie Bang gjorde meget ud af, at Dansk Vegetarforening kommer med et synspunkt, men at der også kan være andre synspunkter i debatten.

"Det er meget vigtigt at være kritisk. Det er ikke en religion. Det er et synspunkt - og der kan være flere synspunkter. Det er et godt oplæg, de kommer med, men det er set ud fra netop et synspunkt, hvor lærebøgerne er meget mere nuancerede", siger Tannie Bang. Netop den anderledes formidling af stof fra én afsender er Tannie Bang sikker på, at eleverne lærer noget af. Og hun stillede selv kritiske spørgsmål til underviseren gennem hele dagen.

"Eleverne skal lære at være kritiske. De skal selektere og finde ud af, hvad der passer ind i deres virkelighed. Det er godt for dem. Mange var meget skeptiske. De fleste af drengene spiser meget kød og her får de måske øjnene op for, at de kan få proteiner på en anden måde. Og der er også noget til pigerne, der måske går mere op i sundhed".    

Besøget er meget tværfagligt. Lærerne mener, at workshoppen kan bidrage til både biologi, geografi, matematik, samfundsfag og madkundskab.

Dansk Vegetarforening: Eleverne skal have kritisk indsigt

Dansk Vegetarforening har indtil nu været ude i omkring 275 klasser og håber at besøge flere skoler.

"Formålet med projektet er at give eleverne en kritisk indsigt i vores fødevareforbrug, og hvilke konsekvenser det har for vores miljø. Vores forbrug af animalske produkter som kød, æg, ost og mælkeprodukter spiller nemlig en stor rolle, når vi snakker om sådan noget som et bæredygtigt miljø og klimaforandringer", lyder det fra formanden for Dansk Vegetarforening, Jacob Kaae Andersen. 

"Vi synes, det er et rigtig positivt budskab til de kommende generationer, at de faktisk selv kan sænke deres eget resurseforbrug og CO2-udslip drastisk, med en relativt lille ændring - ét måltid ad gangen".

Projektet er blevet muligt med støtte fra Slots- og Kulturstyrelsen samt puljen for Grønne Ildsjæle under Miljøstyrelsen og fortsætter efter sommerferien, hvor flere skoler får mulighed for at lære om mad og miljø.