Debat
Hvad sker der med alt julemaden i fordøjelsessystemet
Fordøjelsen
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Det bliver ikke så meget, jeg har at berette denne gang… pga. juleferie og travlhed. 8. Årgang har i de sidste 2 uger afsluttet et forløb om fordøjelseskanalen, som vi så småt var gået i gang med i starten af dette skoleår. Og det ærgrede mig lidt, at jeg ikke havde haft tid til at afrunde det. Men det har vi så været i gang, hvor eleverne skulle gøre rede for fordøjelseskanalen herunder bl.a. tarmen.
En elev skriver i sin logbog: ”Efter behandling af føden i mavesækken, bliver maden presset igennem den 5-6 meter lange tyndtarm, af muskelsammentrækninger i tarmvæggen. Imens maden ledes igennem, nedbryder enzymer tyndtarmen maden i endnu mindre dele, så de kan optages gennem tarmvæggen.
Tyndtarmen består af to dele. Den første del hedder tolvfingertarmen, som er de første 20-25 cm af tyndtarmen. I tolvfingertarmen bliver der udskilt galde, som hjælper til med nedbrydningen af maden. Især bliver fedtmolekylerne omdannet til fedtsyrer, som kan optages gennem tyndtarmsvæggen. Den sidste del af tyndtarmen fylder størstedelen af bughulen (området bag mavemusklerne). Efter tyndtarmen bliver den nu næsten helt nedbrudte mad, ledt videre i systemet til tyktarmen”.
I slutningen af 8. vender jeg tilbage til madkemi, hvor eleverne skal kunne gøre rede for, hvordan kulhydrat, protein og fedtstoffer er kemisk opbygget. De skal bygge molekyler, og påvise disse næringsstoffer. I samme lejlighed skal vi drøfte forskellige perspektiver på hvad sundhed er. Forinden skal vi have arbejdet med salte og det periodiske system i faget f/k og med biologi brillerne på. Men det tager jeg og skriver mere om i 2016.
Rigtig velfortjent juleferie :-)