Lærer til lærer
at lære som lærer
tanker fra kompetencekursus i Ringsted 17-18/9
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
"Matematik er smukt" - sådan skrev jeg på min facebook-profil med vedlagte billede som udgangspunkt, under workshoppen i tal og algebra fredag d. 18/9 på Scandic i Ringsted.
Foranledningen var en opgave hvori man i et talkryds skulle finde produktet af de to modsatstående tal og derefter forskellen imellem de to produkter. Hurtigt skulle det jo selvfølgelig vise sig at der var et system :0)
Min kollega er en dygtig og hurtig "algebraiker" og min begejstring voksede under hans hurtige skriblerier, som ikke bare frembragte 2-3 forskellige beregninger på krydsene, men som hurtigt også blev til en overordnet formel, der havde til hensigt at "bevise" hans tidligere beregninger. Tal og bogstaver i en pærevælling flød hurtigt ud på papiret og selvom jeg ikke er lige så hurtig som han, kunne jeg dog trods alt følge med i hans tankerække og se, at nu begyndte det at gå op.
Vel hjemvendt fra Ringsted var det begejstringen der stadig sad i kroppen. Ideen om og tanke for "Hvordan kan jeg genskabe denne begejstring hos eleverne?", for så kan jeg vel til en hvis grad overvinde problemet med at svare på spørgsmålet: "Hvad skal vi bruge det her til?" Vi skal bruge det til at begejstres - tænkte jeg.
Her til morgen kom så den anden erkendelse til mig, da jeg sad med morgenkaffen og scrollede ned over Facebook. "Der er en fejl i anden linje, hilsen den gamle matematiklærer". Hvad var det for en fejl? Begejstringen fik en spand koldt vand i hovedet, derimod opstod hurtigt skiftende nuancer af irritation - arrogance - flovhed - usikkerhed - you name it. Til slut måtte jeg jo bide skammen i mig og få klarlagt hvad fejlen var. Og den er der jo i anden linje - ja faktisk stammer den fra første linje hvor begejstringen gik forud for ordentligheden og i den indforståedes navn sprang over en parentes, som jo ganske rigtigt gør at 9 skulle have været ganget ind fremfor at være trukket fra x. Sådan kan det gå, når man har vigtigere ting at tænke på.
Så den "nye" matematiklærer lærte noget i forbindelse med kurset i Ringsted og det er jo godt. Hun lærte, at hvis hun skal få sine matematikklasser til at stoppe med at spørge, hvad de skal bruge det til, så må hun lære at begejstre dem ved processen. Desuden lærte hun, hvor hurtigt begejstring kan blive dræbt på baggrund af teknikaliteter. Min datters tysklærer har lige til et forældremøde fortalt os forældre, hvor vigtigt det er, at lytte til hvad de siger og ikke så meget hvordan de siger det. Jeg tror at jeg som matematiklærer skal øve mig på at lytte til begejstringen og så tager vi parenteserne bagefter.
Tak for et godt kursus.