Lærer til lærer

Der er meget man ikke ved

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Der er meget man ikke ved

Der er meget man ikke ved. Det kan jeg huske, at min klasselærer skrev til mig i 7. klasse. DLFs kompetenceløft i matematik har slået ovenstående udsagn fast med syvtommersøm. Heldigvis blev det gjort på pædagogisk forsvarlig vis – jeg er ikke blevet faglig nedbrudt og jeg har ikke mistet troen på mig selv. Til gengæld går jeg opløftet herfra og tænker, at på mandag skal 2.v både lære at modellere, ræsonnere og symbolbehandle – første skridt bliver taget for at uddanne kritiske, selvstændigt tænkende og demokratisk dannede samfundsborgere. Hvor svært kan det være?

Matematisk modellering, ræsonnement og tankegang samt repræsentation og symbolbehandling. Luftige og abstrakte begreber at forholde sig til, og begreber som jeg godt kan glemme, når jeg i den matematiske dagligdag knokler med at lære 25 søde, rare, dygtige, kulrede, ukoncentrerede, trætte, kvikke børn at tælle til 100, finde 10’er venner, skrive læsbare tal, plusse og minusse.

Hvor har det været givende at få et fagligt indspark af kompetente og dygtige undervisere. De seneste to år har jeg været på et utal af småkurser, der alle har handlet om rammen for undervisningen. Hvor er det opløftende endelig at deltage i et kursus, hvor jeg faktisk har tilegnet mig noget viden, som jeg kan fylde ind i rammen.

Fortsætter jeg med at tænke, reflektere og ræsonnere, så finder jeg hurtigt den lille klump i min hjerne, der indeholder irritationen over de kurser og dage på sommeruniversitet, hvor jeg er blevet tvangsindlagt til ligegyldige oplæg, og hvor motivationen og lysten til at være lærer er dalet – tænk, hvis vi kunne komme frem til, at vi kunne vælge kurser og efteruddannelse ud fra lyst og interesse. Det må da alt andet lige give bedre lærere.

Afslutningsvis vil jeg i mit første blogindlæg spørge: Har vores politikere på kommunalt og nationalt niveau haft matematisk modellering samt ræsonnement og tankegang inde over, da de udviklede og stemte for folkeskolereformen? Måske skal jeg planlægge et undervisningsforløb i matematik, hvor vi bruger det jeg har lært på DLFs kompetenceløft-kursus, for at skabe en ny folkeskolereform. Det vil jeg også gå i gang med på mandag i 2.v – vi kan kun gøre det bedre.