Lærer: Ikke sværere at opdage tosprogede ordblinde
På Søndervangskolen i Viby ved Århus er der fem tosprogede i læse- og ordblindeklasserne. Så lærer Lone Gleesborg kan ikke genkende billedet fra Folkeskolen af, at tosprogede ordblinde bliver overset på grund af generelle sprogproblemer.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
"Jeg tror, det er rigtigt, at de tosprogede er underrepræsenterede i læseklasserne, men jeg tror ikke, at det er det tosprogede, der gør det. Der er bare generelt mange ordblinde, som ikke bliver opdaget i folkeskolen", siger hun til folkeskolen.dk.
Tosprogs- eller læseproblemer
I artiklen i sidste nummer af Folkeskolen fremgår det, at der næsten ingen tosprogede elever er i læseklasserne på de adspurgte skoler.
"Tosprogede børn får ikke stillet den rette diagnose, og det skyldes usikkerhed hos de professionelle", siger tale- og læsepædagog Liselotte Kulpa i artiklen og forklarer, at lærerne tolker elevernes læsevanskeligheder som udtryk for tosprogethed.
Men Lone Gleesborg, som har arbejdet med ordblinde i 18 år, kan ikke forstå, at det kan være et problem at opdage de tosprogede ordblinde.
"Hvis det er tosprogsproblematikken, så kan de jo læse, men ikke forstå det de læser. Hvis de er ordblinde, så kan de jo slet ikke læse det, der står", siger hun.
Søndervangskolen har 80 procent tosprogede, og skolen har læse- og ordblindeklasser, som rummer børn fra alle kommunens skoler. Lone Gleesborg mener, at det måske er kombinationen af erfaring med tosprogede og læseklasser, der gør, at de ordblinde tosprogede i højere grad bliver opdaget på skolen.
"Vi har haft mange tosprogede i mange år, så vi er vant til de sproglige problemer. Og i og med at vi har læseklasserne, er vi måske også mere opmærksomme på problemer med ordblinde".
Tosprogede forældre ønsker ikke ordblindeundervisning
I Folkeskolen fremgår det, at Søndervangskolen ikke har tosprogede i læseklasserne, hvilket altså er en fejl, da skolen har fire tosprogede i læseklasserne og en tosproget i ordblindeklassen. Men hvad der undrede Lone Gleesborg ligeså meget var historien om den tosprogede mor, som har kæmpet i årevis for at få sin søn anerkendt som ordblind.
"Mange tosprogede forældre er frygtelig kede af, at deres børn skal i læseklasse. De går kun med til det fordi de her har papir på, at de er normalt begavede. Artikel var for mig ekseptionel i, at det var en tosproget forælder, der ønskede det".