"Det er en god 'aftale', fordi behovet for større fleksibilitet er opfyldt, og fordi der er stor opmærksomhed på forberedelsesopgaven, som mange lærere har oplevet er blevet behandlet som et stedbarn", siger KLF-formand Jan Trojaborg
Foto: klfnet.dk
København indgår ny forståelse om arbejdstid
Med udgangspunkt i de 15 punkter om arbejdstid, som er en del af overenskomstforliget mellem KL og lærerne, har Københavns Kommune og Københavns Lærerforening (KLF) opdateret deres lokale forståelsespapir om arbejdstid. De københavnske lærere får mulighed for at vælge en flextidsordning.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
"Det er godt for lærerne, for skolelederne og for alle vores elever i folkeskolen, at vi har en fælles forståelse af rammerne for lærernes arbejde. Det giver os et trygt fundament for en hverdag i skolerne, hvor eleverne kan få god undervisning", siger Tobias Børner Stax, direktør i Børne- og Ungdomsforvaltningen, i en pressemeddelelse.
Lærerforliget: Et ekstra løntrin og fokus på forberedelsen
"Vi vil gerne give lærerne fleksibilitet, hvor der er mulighed for det. Det er vigtigt at lærerne trives i deres job, og derfor understøtter vi også tillidsrepræsentanternes arbejde. Men vi skal ikke tilbage til at tælle timer".
Det nye forståelsespapir præciserer, at skolelederen skal i dialog med enkelt lærer om lærerens opgaveoversigt: "Vi skal derfor ikke havne i indeværende års situation, hvor kun en tredjedel af lærerne havde en sådan nødvendig dialog om det kommende års arbejde", siger formand for Københavns Lærerforening Jan Trojaborg i sine kommentarer til papiret på KLF's hjemmeside.
Men samtidig understreger forvaltningen altså, at man ikke skal tælle timer. Hvordan man vil drøfte tidsforbruget til de enkelte opgaver uden at tale om timer, skal man finde ud af ude på skolerne.
"Nok i form af løsninger, som er blevet brugt i år a la opgaver med forskellige farver for at vise større eller mindre omfang i form af en drøftelse af det forventede tidsforbrug til forberedelse og øvrige opgaver", lyder det fra Jan Trojaborg.
Enighed om lærernes arbejdstid i København
Sammenhængende tid til forberedelse og tid til TR-møder
Flertallet af medlemmerne i København stemte nej til OK15. Jan Trojaborg vurderer, at det i høj grad skyldtes, at de syntes, indholdet var for uforpligtende, og der var brug for en egentlig arbejdstidsaftale. Derfor fremhæver han, at stort set alle de pæne ord fra overenskomstens arbejdstidsbilag nu også er blevet til et underskrevet dokument i København:
"Det betyder, at alle parter derfor er forpligtet til at realisere det. Det gælder Børne- og Ungdomsforvaltningen, det gælder skolelederne, og det gælder selvfølgelig også KLF".
Københavns Lærerforening vil derfor nu ruste tillidsrepræsentanerne til at løse den vanskelige opgave at få ordene fra papiret overført til god praksis på skolerne. Det gælder blandt andet ordene om at sikre fastlagt, sammenhængende og effektiv tid til forberedelse, og at den fastlagte forberedelsestid som udgangspunkt ikke kan anvendes til andre formål.
Papiret afsætter en vejledende ramme på 330 timer pr. skole til tillidsrepræsentantarbejdet, og det er også skrevet ind i papiret, at tillidsrepræsentanterne kan deltage i fællesmøder indkaldt af Københavns Lærerforening op til otte gange om året.
Se hele forståelsespapiret via linket til højre.