Stigna Juul Simonsen (til højre) er vokset op med en alkoholiseret far. I folkeskolen følte hun sig hørt og set af sin klasselærer Gitte Kragh, der dog aldrig underrettede kommunen om problemerne i Stignas hjem. På bordet ligger Stignas dagbøger fra 7. klasse.
Foto: Bo Tornvig
Lærerne savner sparring til at støtte elever, hvis forældre drikker
Over halvdelen af de lærere, der har haft en mistanke om alkoholproblemer i en elevs hjem, synes ikke, at de fik tilstrækkelig faglig sparring til at hjælpe eleven. Misbrugskonsulenterne må på banen, mener skoleledernes formand.
Om undersøgelsen og Tuba
• Tuba står for Terapi og rådgivning til Unge, der er Børn afAlkoholmisbrugere.
• Undersøgelsen, der er foretaget af Moos-Bjerre Analyse forTuba, baserer sig på svar fra 272 lærere, primært fra DanmarksLærerforenings panel.
• Tuba tilbyder dagskurser, supervision og sparring til skolensfagprofessionelle og oplæg i folkeskoleklasser.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
I en ny undersøgelse foretaget af Moos-Bjerre Analyse for organisationen Tuba er lærerne blevet bedt om at tænke på sidste gang, de mistænkte en elevs far eller mor for at drikke for meget. 52 procent af de lærere, der angav, at de havde været reelt bekymret for en elev, svarer samtidig, at de ikke synes, de fik tilstrækkelig faglig sparring til fortsat at kunne hjælpe og støtte den pågældende elev.
Det tal får formand for organisations- og arbejdsmiljøudvalget i Danmarks Lærerforening Per Sand til at reagere:
»Så ringer alarmklokkerne jo, for her er simpelthen et felt, hvor vi har brug for noget hjælp fra nogle eksperter. Det kan vise sig at være enkelt, men lærerne har brug for nogen til at sige, at det her er den rigtige vej at gå«, siger han.
Gitte gav Stigna tro på et liv unden en fuld far
Lederne må ruske kommunen
Næsten hver fjerde lærer i Tubas undersøgelse oplevede heller ikke at få opbakning fra deres leder, da de var bekymrede for en elevs familieforhold. Det er ellers lederen, der bærer ansvaret for, at lærerne føler sig rustet til at handle rigtigt på deres mistanke om alkoholproblemer i hjemmet, mener både Per Sand og landsleder i Tuba Henrik Appel Esbensen.
Skoleledernes formand, Claus Hjortdal, understreger, at forældrenes alkoholmisbrug aldrig kan blive skolens opgave at løse. Men selvfølgelig skal lærerne have fokus på at støtte det barn, der vokser op med forældre, der drikker for meget. Han opfordrer til, at kommunerne gentager de massive indsatser over for børn af alkoholikere, som han husker fra fire-fem år tilbage.
»Hvis nogle lærere ikke føler sig rustet til at støtte deres elever, må de gå til deres skoleleder, som må gå til kommunen. Det er kun et spørgsmål om at få aktiveret den viden og de misbrugskonsulenter, der allerede er i kommunerne, ude på skolerne«, siger Claus Hjortdal.
Socialrådgivere på skolen
I Københavns Kommune har man valgt at ansætte skolesocialrådgivere ude på skolerne, fortæller Tubas landsleder.
»Det er jo væsentligt at pointere, at lærere ikke er sat i verden for at være socialarbejdere. De er til gengæld sat i verden for at sikre, at børn har et læringsrum, hvor de trives«, siger Henrik Appel Esbensen.
Per Sand er enig: »Det er heller ikke nødvendigvis alle lærere, der skal kunne mestre alkoholproblemer i familien. Men på skolen må man sikre sig, at der er et beredskab, der kan gå topkvalificeret ind i det her«, siger han og ser ikke noget problem i, at for eksempel socialrådgivere inviteres indenfor på skolerne i den specifikke sammenhæng.
»Socialrådgivere har jo nok primært nogle voksentilgange, men hvis man gjorde dem til en del af skolen, så kunne det sikkert sagtens være en løsning«, siger han.
Påtrængende problem
Men uanset om det er lærere eller socialrådgivere, der stiller sig parate på skolerne, er behovet påtrængende. Af de godt 4.000 børn og unge, der årligt henvender sig i Tubas rådgivning, er det kun seks procent, der har talt med en lærer eller pædagog i barndommen:
»Det behøver ikke at være så kompliceret, men lærerne skal vide, hvordan de får skabt et læringsrum, hvor eleverne har tillid til, at man kan tale om forholdene derhjemme«, siger Henrik Appel Esbensen og opfordrer til, at man som minimum sætter én gang om året af til at tale om alkoholmisbrug:
»Tag det op som det samfundsproblem, det er, og gør det til en integreret del af undervisningen«, siger han.