»Det skal ikke være lærerarbejdspladser, som giver problemer«, siger skoleleder Espen Fossar Andersen på Sundskolen. Han er ved at undersøge behovet, når lærerne fra august skal tilbringe al arbejdstid på skolen.
Foto: Espen Fossar Andersen
Skolelederen: Flere lektioner er den største udfordring
For skoleleder Espen Fossar Andersen på Sundskolen er lærernes ekstra undervisningstid den største udfordring, der skal tackles efter sommerferien.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
»Lærerne skal prøve at finde balancen med alle de andre opgaver: Forberedelse, teamsamarbejde og alt det, de ellers laver. Det bliver en udfordring at få plads til det, og vi skal være med til at finde ud af at tilrettelægge dagen, så det kan lade sig gøre«, erkender han.
For ham er det vigtigt, at processen foregår i dialog med lærerne, og der er derfor fastlagt en lang række møder med forskellige temaer gennem hele året.
I Guldborgsund har kommunen meldt ud, at der som udgangspunkt kræves, at lærerne er på skolen 100 procent af arbejdstiden.
»For nogle vil tilstedeværelsen være en stor forandring, mens andre allerede i dag er på skolen hele deres arbejdsdag. Vi er i gang med en behovsanalyse, hvor vi spørger lærerne om deres ønsker til arbejdspladser, og så indretter vi skolen i løbet af foråret. Vi starter altså ikke med at gå ud at købe 80 hæve-sænke-borde til alle. Vi må se, hvilke behov der er. Men jeg har sagt, at det ikke skal være lærerarbejdspladser, som giver problemer«, siger skolelederen til Folkeskolen.
Forældresamarbejdet bliver også en stor forandring. Skolelederen vil sammen med skolebestyrelsen melde ud til forældrene, at de fremover skal kontakte lærerne inden for skolens åbningstid.
Han fortæller, at han er meget opmærksom på, at lærerne fik nogle knubs i foråret. Espen Fossar Andersen har prøvet at sige, at ledelsen og lærerne fortsat er på samme hold og har samme interesse i at lave en god skole.