Nytænkning:
Håndværk og design kræver nytænkning af lokaler, for alle laver ikke nødvendigvis det samme. Der er derfor ikke brug for 18 høvlebænke.
Foto: Heidi Lundsgaard
Kjoledesign og savsmuld
Når skoleskemaet fremover byder på håndværk og design, bliver det lokalemæssigt en udfordring på mange skoler, fordi sløjd- og håndarbejdslokaler ligger spredt. På Skårup Skole på Fyn er det gamle lokale til sløjd og metalsløjd bygget om til at huse både hårde og bløde materialer. Skolen var med i Undervisningsministeriets forsøg med håndværk og design sidste år. Det var så stor en succes, at det nu er blevet et fast fag.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Ombygning Lærer Helene Tornøe (stående til højre for ginen) har bygget de gamle sløjdlokaler om sammen med skolens pedel. Udgifterne er holdt nede, da meget er blevet genanvendt.
Luk døren Håndarbejdslæreren var bekymret for, at der skulle komme støv i symaskinerne, når der blev savet ved siden af. Høvlebænke og sytøj er derfor adskilt af en dør.
Designglæde Eleverne er mere motiverede, når de selv designer og udvælger materialer. Ved bordet i midten bliver der både syet puder og flettet i gummi.
Kombinationsmuligheder Når lokalerne ligger op af hinanden, er det mere oplagt for eleverne at kombinere hårde og bløde materialer.
Basiskendskab Selv om håndværk og design er et meget frit fag, så er der teknikker, som alle elever skal igennem, blandt andet save og høvle og tage symaskinekørekort.