Anmeldelse

Historie 4

Tænk historie, skab historie

Slut med terperi og indlæring af historisk fakta. Analyse og tolkning af kilder skal lære eleverne, hvordan historie bliver til.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Inspireret af den britiske arbejdsmåde ”Thinking history” har forlaget Gyldendal sammen med forfatteren Jens Aage Poulsen udgivet systemet "Historie 3-9". Konceptet er - via kildekritik - at motivere og engagere eleven til at tænke selv og begribe, at historie ikke er et statisk fænomen. Den "bevæger" sig sammen med eleverne, som nu er "aktive medproducenter af den historiske indsigt, de tilegner sig”.

Fakta:

Titel: Historie 4

Forfatter: Jens Aage Poulsen, Susanne Paulsen

ISBN: 9788702117844

Pris: 52

Sider: 56

Serie: Historie

Type: Arbejdsbog

Forlag: Gyldendal

ISBN: 9788702107371

Pris: 200

Sider: 104

Type: Grundbog

ISBN: 9788702117868

Pris: 624

Sider: 100

Type: Lærerens bog

Pris: Kontakt forlag for priser

Type: I-bog

Det handler om historisk bevidsthed. At forstå sammenhængen mellem den levede og den fortalte historie, hvordan den fortalte historie afhænger af, hvordan man læser og afkoder en kilde, og at ”det, der står i grundbogen eller andre medier, der formidler historie, er et resultat af tolkninger - og altså ikke lig med eller en reproduktion af en såkaldt fortidig virkelighed”. 

Det er umiddelbart mindre kompliceret, end det lyder. I 4. klasse er de første fire sider tilegnet en introduktion til, hvad kilder er og bruges til. Herefter en øvelse i at tyde et foto fra en baggård i 1900-tallets København med hjælpespørgsmål, der stiger i sværhedsgrad og krav til refleksionsniveau: ”Er det fattige eller rige, der bor i huset? Hvad fortæller fotoet om folks tøj? Hvilken betydning har det, at folk enten er opstillet, eller de er fotograferet helt tilfældigt uden at vide det, når man bruger et fotografi som kilde?” Sidstnævnte en smule kringlet i sine formuleringer til en 4.-klasse-elev, men med et absolut relevant budskab.

Det er en opfordring til kritisk tænkning, så det batter, og særdeles aktuel i den stadige strøm af historiske dramaer. Tænk "En kongelig affære" eller "Hvidsten Gruppen", hvor fakta og kunstnerisk frihed slører virkeligheden og fordrer bevidste brugere. 

Systemet udmærker sig i den kontekst ved at have en god fornemmelse af, hvordan de historiske fortællinger grejes og bliver nærværende for eleverne. Emner og temaer er hentet i den famøse historiekanon, og spørgsmålene er åbne og udfordrende. Det fungerer og begejstrer, men stiller også meget høje krav til historielæreren. Med et lixtal, der ligger omkring 39, og ingen ordforklaringer i begrebstunge tekster kan jeg have mine tvivl om, hvorvidt forfatter og redaktør har overvejet spændet i målgruppens faglighed. De dygtige elever får en udfordring, mens de svage risikerer at stå af og miste den læring, der berettiger systemet. Og så er vi tilbage til den rene indlæring.  

Ud over lærerens bog, en grundbog og en arbejdsbog til eleverne hører også en i-bog, en interaktiv bog, i erkendelsen af at kilder også kan være film- og lydklip.