»Jeg synes, min arbejdsmængde er tilpas. Jeg ved godt, at jeg arbejder mere, end jeg bør – men jeg har svært ved at finde noget, der kan skæres væk«, siger lærer Jonny Lindgreen.
Foto: Simon Jeppesen
»Min arbejdsmængde er stor, men tilpas«
Jonny Lindgreen
• 40 år.
• Ellekærskolen, Aarhus Vest.
• Har undervist i 13 år.
• Geografifagudvalgsformand, geografidepotansvarlig, skemalæggerog husformand for mellemtrinsbygningen.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
7 døgn i 3 læreres liv
Mandag
Lige nu har vi en del problemer med dårlig opførsel blandt udskolingseleverne, så alle deres lærere skal være der både ti minutter før og efter undervisningen. Jeg plejer at have fire gårdvagter, men på grund af uroen er der 11 gårdvagter nu. Vi spiser desuden med eleverne hver dag.
Vi har mange tosprogede elever, så jeg leder i tyve minutter efter en tolk, fordi jeg skal kontakte arabisktalende forældre.
Et par elever opfører sig dårligt, så jeg bliver efter undervisningen for at tale med dem. »Opdragelsesopgaven« fylder en del.
Elevernes faglige niveau er meget spredt, så min undervisning er nødt til at være differentieret. Jeg har et system, hvor eleverne får en detaljeret tidsplan for hvert element i timen på tavlen, hvorefter et nedtællingsur bipper, hver gang det er tid til næste punkt. Det tager tid, men det giver ro i klassen, fordi de elever, som ellers ville være blevet urolige, hele tiden kan følge med i, hvor langt der er igen med hver ting. Dagligt bruger jeg cirka halvanden time på forberedelse.
Tirsdag
Vi er med i et tolærerforsøg, så vi holder et forventningsafstemningsmøde for at tale roller igennem og forberede.
Selvom jeg kun giver en kort skriftlig respons, tager rettelse af geografiopgaver et par timer. Jeg forbereder også min undervisning til i morgen.
Onsdag
En elev har længe manglet sin lommeregner, så jeg hjælper ham med at tjekke, om den er på skolen eller er blevet ombyttet med andres. En anden elev mangler en vinkelmåler, og selvom jeg har skrevet hjem flere gange, er der ikke kommet en ny med. Jeg har en ekstra liggende, så den får han med hjem med en besked til sine forældre.
Vi har et kort møde om elevrådsfesten i morgen. Jeg melder, at et smartboard er i stykker, og et bord skal fjernes.
Hjemme prøver jeg forgæves at booke en tid til nationale test, men en server er tilsyneladende nede.
Jeg er dagligt på intra for at skrive elevernes lektier ind, og så løber jeg hurtigt mine mail igennem, men jeg når ikke altid at besvare dem.
Torsdag
Efter undervisningen evaluerer vi kort tolærerundervisningen.
Til elevfesten skal jeg stå i sodavandsbaren, men der er gratis slushice, så salget er begrænset. I stedet er jeg limbo-pinde-holder. Det er rart at se eleverne i en anden situation end på skolen.
Fredag
Smartboardet er stadig defekt, så jeg melder det igen. Til gengæld lykkes det at booke tid og lokale til de nationale test.
Frikvartererne i udskolingshuset er stadig kaotiske, så vi holder møde om, hvad der skal gøres.
Hjemme retter jeg opgaver. Jeg kan bedst lide at gøre det hjemme, for her føler jeg mig mest uforstyrret.
Lørdag
Fri.
Søndag
Vi er ved at afslutte et emne i matematik i 8. klasse, så jeg laver en test, som skal bruges til evaluering og karaktergivning.
Jeg planlægger i grove træk undervisningen for hele næste uge - en del af det telefonisk med den anden fra tolærerforsøget. Jeg slutter af med at forberede timerne til mandag endeligt.
Lærerne er tilfældigt udvalgt af redaktionen, ud fra kriterierne at de skulle have forskellig alder, undervisningserfaring og geografisk placering.