Arbejdspladskulturen i skolen skal laves om, mener formanden for skolelederne Anders Balle

Anders Balle: Lærerne skal være mere på skolerne

Skolelederforeningens formand Anders Balle fortalte i sin mundtlige beretning, at udvikling af skolen vil blive bedre, hvis lærerne mindst er til stede i det tidsrum, eleverne er på skolen.

Offentliggjort

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Hvilke rammer om lærernes arbejdstid er de mest hensigtsmæssige for udviklingen af skolen?

I sin mundtlige beretning på skoleledernes årlige repræsentantsskabsmøde i Bella Center på Amager kom formand Anders Balle med et bud. Fra talerstolen sagde han:

"Vi skal styrke grundlaget for et endnu tættere personalesamarbejde. Det giver bedre resultater, og det giver et bedre arbejdsmiljø. Det er der forskningsmæssigt belæg for! Så etablering og udvikling af et tæt forpligtende teamsamarbejde er af stor værdi for alle parter".

For at opnå det bedre samarbejde skal lærerne ifølge Anders Balle være mere til stede på skolen.

"Jeg er af den opfattelse, at et professionelt og styrket personalesamarbejde om både planlægning og gennemførelse af undervisningen bedst vil kunne udvikle sig, hvis alle medarbejdere er til stede på skolen, mindst i den tid hvor eleverne er der og formodentlig mere", sagde Anders Balle.

Bondo: Tilstedeværelse et levn fra industrisamfundet

"Vi skal have vendt arbejdspladskulturen i folkeskolen, så udgangspunktet er, at lærerne er til stede. Så kan man derefter finde ud af, om det i visse situationer giver bedre mening, at nogle arbejder hjemmefra", tilføjede Anders Balle.

Det rigtige signal? I den efterfølgene debat af beretningen var der både støtte til formandens udmelding og modstand over for det signal, den sender.

"Jeg tror ikke, vi opnår vores mål ved at kræve tilstedeværelsespligt. Sender vi et signal om tillid til lærerne, når vi siger, at lærerne skal være til stede? Jeg synes, vi skal gå en anden vej", sagde en skoleleder. En anden fortalte, at A08 fungerer godt, når lærerne vælger at lægge energi i teamsamarbejdet, og hun troede ikke, at energien ville blive bedre ved  et krav om fast mødetid for lærerne.

Antorini: God idé med mere lærer-tilstedeværelse

Det fik Anders Balle til at præcisere, at han ikke talte om 8 - 16 mødetid, men om, at et godt teamsamarbejde ikke bare er et enkelt møde per uge eller måned. Han vil have lærerne til at arbejde sammen også om undervisningen. Samtidig var det hans opfattelse, at der især blandt de yngre lærere var et ønske om at arbejde på skolen og holde fri i hjemmet.

Tror du, at skolen udvikles bedst med fast tilstedeværelse, i den tid børnene er på skolen?