Katja Holmaa valgte oprindeligt billedkunst på læreruddannelsen, fordi sløjd og håndarbejde lige var lagt sammen, da hun gik der.Privatfoto
Stafet: Katja har arbejdet med skrot længe inden hun blev lærer
Sidste måned sendte Mitte Gouffre stafetten videre til Katja Holmaa, fordi hun "er dygtig og ivrig efter at lære nye ting, interesseret i faget og har god energi".
Da Katja Holmaa begyndte på læreruddannelsen i 2006, var
sløjd og håndarbejde lige blevet slået sammen, og det hele virkede så løst, at
hun valgte billedkunst. Hun havde ellers flere år bag sig på Opgang 2, hvor hun
havde arbejdet med genbrug og skrotdesign og lært at skrue og forarbejde
gammelt glas, jern og metal, hun havde hentet på havnen.
Annonce:
Efter et antal år på skoler i Aarhus-området, hvor hun
underviste i billedkunst og håndarbejde, rykkede hun til Sjælland og fik et
udvidet maskinsikkerhedskursus, og nu har i syv år undervist i håndværk og
design, de seneste tre år på Sct. Jørgens Skole i Roskilde.
Lige nu er jeg meget optaget af progressionen i faget. Når
der er så stor forskel på vilkårene for faget rundt om på skolerne, så kommer
der en kæmpe skævvridning. Det er meget tydeligt her efter eksamen, hvor nogle
lægger flotte billeder op af det eleverne har lavet, og man så får at vide, at
de har haft to uddannede lærere på alle årgange og et godt budget. Det giver jo
helt andre muligheder.
Stafet fra H&D-nyhedsbrevet
Denne artikel stammer fra det månedlige nyhedsbrev til håndværk og designlærere.
Vi har valgt at lægge den online, men resten af nyhedsbrevet skal du tilmelde dig for at få - se den grønne boks.
Kravene til prøven er for mig helt overdrevne i forhold til
de rammer, vi har for faget mange steder. Og det er endnu tydeligere med den
årgang, vi har lige nu, som har mistet mange timer under corona og har store
huller, som vi ikke kan nå at fylde ud på valgfaget.
Annonce:
Jeg synes, der burde være krav om to lærere på alle årgange
og ordentlige vilkår, for eleverne mister motivationen og kan ikke nå at lære
det de skal, når de hele tiden skal vente på at få hjælp.
Hvilket projekt har du lavet med eleverne, som du er mest
stolt af?
Vi har haft et fint lille projekt om verdensmål på 3. og 6.
årgang, hvor vi har arbejdet med, hvad forurening gør ved havet. Eleverne har
nålefiltet billeder, hvor de har lavet dyr og arbejdet plastik fra citrusnet
ind i, så det ser ud som om dyrene er fanget i nettet. Det er blevet virkelig
vellykket, for det har været overskueligt og eleverne har været meget optaget
af det, fordi de kunne se, at de kunne få et flot resultat samtidig med, at
billederne har et stærkt budskab.
Hvad ville du købe til dit lokale, hvis du fik 30.000
kroner?
Annonce:
Der er ingen tvivl om, at jeg ville opgradere vores
metalværksted. Vores lokale blev bygget om for nogle år siden af
skrivebordsarkitekter, så vi har fået gas til et naturfagslokale, der ikke kan
bruges til en esse, og vi har hverken metalfile eller metalhammer. Det betyder,
at vi kun kan klippe i dåser og smelte koldemalje på kogeplader. Det er
drønærgerligt.
Hvad er det fedeste håndværk, du har stående hjemme?
Hvis det skal være noget, jeg selv
har lavet, så må det være en dejlig lædertaske, jeg har lavet efter mdoel af de
gamle 70'er-tasker, som mange pædagoger, lærere og datidens 'hipstere' gik med.
De koster en bondegård idag, men kræver over mange timers arbejde, da alt er
håndværk. Jeg brugte cirka halvanden måned og det var hver dag.
Og ellers er jeg helt vildt glad for
et teaktræsskab, vi har, som er godt gammelt dansk design fra dengang, man
virkelig brugte tid på design og håndværk i 50’erne. Det er virkelig et lækkert
stykke snedkerarbejde.
Annonce:
Figurerne ovenpå skabet er et par
dyrepuslespil, som min søn har skåretpå dkupørsav. Det er et børnehåndværk, jeg
holder meget af, og i min håndholder jeg en træfigur, jeg købte hos en
træskærer i Berlin.