Kroppen skal holdes i live

Gode møbler er ikke nok i sig selv til at undgå, at eleverne får ondt i ryggen

Offentliggjort

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

leverne bliver sløve af at sidde ned en hel dag. Det gør lærere også. De oplever det, når de er på kursus. Det skal de huske, når de selv underviser.

- Lærere kommer tit ud af trit med, hvordan eleverne har det, fordi de selv rejser sig og går rundt i klassen eller sætter sig på kanten af katederet, når de trænger til at skifte arbejdsstilling, siger ergoterapeut Lisbeth Kern Hansen fra Ergoterapeutskolen i Næstved. Hun har specialiseret sig i børn og ergonomi og har flere projekter om børns siddestillinger i skolen bag sig.

- Det er min erfaring, at en tredjedel af eleverne sidder for lavt, og at langt de fleste sidder for fastlåste på deres pladser. Det får eleverne dårlige rygge af, siger Lisbeth Kern.

Det vil altid være mere belastende for ryggen at sidde end at stå, så gode møbler er ikke nok i sig selv til at undgå, at eleverne får ondt i ryggen.

- Det er ikke videnskabeligt dokumenteret, hvilke møbler der er bedst at sidde på, hverken for børn eller voksne. Hvis ellers stole og borde kan indstilles i højden, stolen har et ryglæn, som støtter i lænden, og bordet kan skråtstilles, så er det minimalt, hvad man kan opnå af fordele ved at købe ergonomisk korrekte møbler, siger Lisbeth Kern.

Men sådan ser den virkelige skoleverden langtfra ud. Mange elever sidder på stole, som hverken kan justeres i højden eller drejes.

Lisbeth Kern erkender, at der er lang vej, før skolerne kan opfylde kravet om møbler, der kan indstilles. Men selv om økonomien er stram, kan lærerne gøre meget.

- Eleverne sidder ofte i en hestesko, hvor de bliver nødt til at dreje hovedet af led for at følge med i undervisningen. Det er ikke sundt for nakke og skuldre dag ud og dag ind, siger hun.

Alligevel vil Lisbeth Kern ikke forbyde hesteskoen, for den bringer lærerne i god kontakt med eleverne. I stedet opfordrer hun lærerne til at være bevidste om, at eleverne sidder på den måde.

- Eleverne skal flytte rundt, så de ikke altid skal se den samme vej, og lærerne kan bede dem rykke deres stole ud og sætte sig med front mod tavlen, når de skal tale sammen i klassen i længere tid ad gangen. En anden mulighed er, at lærerne sætter sig ned blandt eleverne, siger Lisbeth Kern.

Store Møbel-Dag

Skolerne kan også ty til andre billige nødløsninger.

- I stedet for at købe nye borde og stole til alle klasser må skolerne hellere ofre nogle penge på at indrette fleksible computerarbejdspladser og så ellers nøjes med at købe fodskamler og skråkiler til klasseværelserne. Og hvis bordpladen ikke kan skråtstilles, kan eleverne lægge deres penalhuse under bogen, når de læser. Så slipper de for at skulle sidde med bøjet ryg og nakke, siger Lisbeth Kern Hansen.

Børn og unge-læge Annette Storr-Paulsen fra Helsingør har også lavet flere undersøgelser af skolebørns arbejdsstillinger. Hun foreslår, at skolerne indfører et system, som sikrer, at eleverne altid sidder på den rigtige størrelse møbler, uanset om de kan indstilles eller ej.

- Skolerne bør lave en oversigt over, hvor mange møbler de har i hver størrelse, hvilke størrelse elever møblerne passer til, og hvor de står på skolen. Og så skal skolen ellers indføre en rutine, så de måler eleverne et par gange om året. Det skal være lige så naturligt at sørge for den rigtige størrelse møbler til eleverne som at give dem nye bøger, siger Annette Storr-Paulsen og understreger, at eleverne skal inddrages i Store Møbel-Dag.

- De skal vide, at møbler og elever skal passe sammen, og at de kan sige fra, hvis de alligevel ikke sidder godt. Og så skal de naturligvis være med til at slæbe møblerne frem og tilbage. De har kun godt af at bruge deres kroppe, siger Annette Storr-Paulsen.

Kroppen altid vigtigst

Med 100.000 flere elever på vej ind i folkeskolen skal mange skoler købe nyt inventar i de kommende år.

SIS International A/S og MH Stålmøbler A/S - de to store producenter af skolemøbler i Danmark - appellerer naturligvis begge til skolerne om at købe lige netop deres møbler. En ting er de to konkurrenter dog enige om. Uanset hvor skolerne køber møbler, må lærerne ikke tro, at møblerne sikrer eleverne mod at få dårlige rygge.

- Det vil aldrig lykkes at udvikle den perfekte stol, for vi mennesker er så forskellige. Kroppen er altid vigtigst. Den må ikke sidde stille i 45 minutter ad gangen. Kroppen skal have lov at røre sig, blandt andet ved at eleverne skifter siddestilling. Det gør ikke noget, at de sidder uroligt på stolene. Det har kroppen kun godt af, siger Ida Kock Andersen, der er ergoterapeut hos SIS International. Hun understreger, at eleverne skal lære at sidde med ryggen i et svagt S, når de læser og skriver.

Fysioterapeut Else Marie Holm-Jørgensen fra MH Stålmøbler er enig i, at eleverne skal lære, hvad deres kroppe har godt af.

- Uanset hvor gode møblerne er, skal eleverne være bevidste om kroppens unikke evne til at føle og mærke, for kroppen siger selv til, når den ikke vil sidde længere. Så hvis eleverne bruger deres sanser godt, kan de overleve på næsten alle slags møbler. Men kroppen skal ikke slås med stolen. Et møbel skal give kroppen mulighed for at bevæge sig, siger Else Marie Holm-Jørgensen. Hun har været med til at udvikle en stol, som følger kroppens bevægelser, uanset hvordan man sidder på den.

- Det holder kroppen i live, siger Else Marie Holm-Jørgensen.

Skoler tør ikke

Selv om eksperter siger, at borde og stole bør kunne indstilles, så de kan vokse med eleverne, er mange skoler gammeldags i deres valg af møbler.

- Vi forsøger hele tiden at udvikle møblerne, men skolerne ved, at jo mere en stol og et bord kan vippes og bevæges, desto svagere er det. Så de bliver ved med at købe fire ben med en træplade ovenpå, siger Ida Kock Andersen fra SIS International.

Else Marie Holm-Jørgensen fra MH Stålmøbler mener ikke, at der er nogen vej uden om møbler, der hurtigt kan indstilles.

- Eleverne har brug for at kunne indstille møblerne, hver gang de skifter lokale. Samtidig bruges skolerne til møder og undervisning af voksne om aftenen, så her er der også et behov, siger Else Marie Holm-Jørgensen, der har erfaring for, at eleverne godt kan finde ud af at indstille deres møbler.

- Medmindre læreren ligefrem forbyder dem at gøre det, er de fantastisk gode til at jonglere med højden på deres stole og borde, uden at det skaber uro i klassen, siger hun.

Henrik Stanek er freelancejournalist