Debat
Elever skal undervises i vigtigheden af Nato-medlemskab
Der er krig i Europa, og al det vi har troet på siden den kolde krig, er ved at falde fra hinanden. Vi har nok glemt at fortælle eleverne om vores liberale vestlige værdier, som har skabt det land vi lever i idag. Vi har taget det for givet, men det kan vi ikke mere. Hvad har været den største faktor i det frie liv vi har levet siden 2. verdenskrig? Det er vores medlemskab af NATO, og det skal eleverne vide.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
I de her dage, hvor der er udbrudt krig i Ukraine, er historie og samfundsfag de vigtigste fag overhovedet i folkeskolen. Kendskabet til den europæiske historie er vigtigere end nogensinde, og som lærere har vi har et meget stort ansvar for, at eleverne forstår, hvorfor verden ser ud, som den gør lige nu. Det er også vigtigt, at eleverne forstår, hvorfor vi i Danmark kan føle os sikre i langt højere grad end f.eks. vores broderfolk i Sverige og Finland. Det skyldes vores uhyre vigtige medlemskab af NATO. Vi har ikke haft brug for den fortælling siden murens fald i 1989, men nu skal fortællingen fortælles igen for alle elever.
Som lærere skal vi undervise eleverne i at være kritiske samfundsborgere, så de selv kan danne sig deres egen mening, men der er bare nogle ting, som er hævet over, at det kan være op til den enkelte, hvad der er rigtigt og forkert.
Det er rigtigt at være miljøbevidst og forkert at være klimafornægter. Det kan ikke diskuteres.
Det er rigtigt, at accepterer homoseksuelle og forkert at diskriminerer homoseksuelle. Det kan ikke diskuteres.
Det er rigtigt, at Danmark er med i NATO, og forkert at melde sig ud. Det kan ikke diskuteres, og det skal eleverne vide. Alt andet er historieløshed.