Anmeldelse

Tjek på idræt

Kvalitet og læring i idrætsundervisningen

En bog, som løfter niveauet for både eleverne og undervisningen i idrætsfaget i skolen. Høj faglig kvalitet, der anbefales varmt.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Idrætsfaget i folkeskolen er ikke kun praksisorienteret, for faget har også et teoretisk indhold, hvor arbejdet med tematiseringer og viden om teori også er en væsentlig del. Eleverne skal opleve idrætsfaget som alsidigt med fokus på indsigt og forståelse for både praksis og teori.

Fakta:

Titel: Tjek på idræt

Forfatter: Birgitte Hedeskov

Pris: 245

Sider: 128

Forlag: Gyldendal

Og nu hvor idrætsfaget er klart rettet mod prøven i idræt efter 9. klasse, er det vigtigt, at der skabes et godt miljø i faget, hvor der er fokus på læring, idrætsfagsprog og sammenhæng mellem praksis og teori. "Tjek på idræt - Tema og teori" giver en tydelig fagligt kvalificeret inspiration til netop dette felt, og det er vurderingen herfra, at dette netop er materialet, mange idrætslærere har ventet på. Materialet samler i en bog et skarpt fokus på både relevante temaer, der kan indgå i det daglige arbejde med idrætsfaget, og fagets vigtigste teoriområder, således at det fremstår tydeligt og overskueligt både hos idrætslæreren og hos eleverne. Bogen er klart rettet mod udskolingen og har et klart sigte på arbejdet mod prøven i idræt.

Del 1 indeholder 12 forskellige tematekster. Alle temaafsnit afsluttes med forslag til videre fordybelse og indgang til, hvordan man kan undersøge, diskutere og bliver klogere på de enkelte områder. Afsnittene indeholder også forslag til, hvordan temaet kan anvendes til prøven i idræt både til samtalen og til praksisdel. Temaerne beskrives grundigt i de enkelte afsnit og er velformulerede, præcise, overskuelige og skaber et tydeligt fagligt fundament. De er skrevet i et sprog, der vil kunne anvendes af eleverne i de ældste klasser. Temaerne giver helt tydeligt eleverne et godt fagligt overblik og grobund for idrætsfaglig indsigt. I del 1 arbejdes der eksempelvis med temaafsnit som motivation, identitet, sundhed, kreativitet, idræt i samfundet, den gode kamp, idrætskultur, idræt og køn, mentaltræning og samarbejde.

Eksempelvis bliver der i afsnittet om motivation sat fokus på fagbegreber som indre og ydre motivation og amotivation. I afsnittet om ”den gode kamp” er der fokus på vejen til den gode kamp gennem arbejde med begreberne respekt og fairplay, og de bearbejdes gennem cricketspillets dannelsesidealer. Eksempler på gode afsnit, hvor fagbegreber behandles grundigt og relevant.

Del 2 om krop og træning bearbejder de vigtigste elementer, der hører til dette område. Det er et klassisk svært område at forstå for eleverne, men i "Tjek på idræt – Tema og teori" er det velskrevet med et skriftsprog, der giver eleverne gode muligheder for at forstå og fordybe sig i området. Alt dette samlet i en bog, således at overskueligheden er intakt. Der arbejdes i denne del med anatomi, bevægelsesanalyse, kredsløb, energi, opvarmning, grundtræning og idrætsskader.

Del 1 og 2 indeholder også en lang række billeder, illustrationer, diagrammer, modeller og overbliksbokse. Der gør overskueligheden stor, og det er dejligt at have alt samlet et sted.

"Tjek på idræt – Tema og teori" bør være et must for alle elever og lærere, der er involveret i prøven i idræt i folkeskolen. Den bør stå på ethvert fagbibliotek. Bogen vil også være yderst relevant for alle idrætsstuderende på læreruddannelserne.