Debat
Kommunalvalgets vigtigste tema
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Så skal vi til det igen. Kommunalvalg til november. Debatten om skolerne begynder. Vi stiller kandidaterne de samme spørgsmål som for fire år siden, ott år siden og så videre. Vil I give os mere tid til forberedelse? Hvorfor er rengøringen på skolen så dårlig? Hvad vil I gøre for elever med særlige behov?
Men hvad med at vi spurgte byrådskandidaterne om noget helt andet.
Spørgsmål 1: "Hvad synes du om de friskoleforsøg, som kører i Holbæk og Esbjerg?" Forventet svar: "Jo, det lyder da spændende".
Spørgsmål 2: "Er det noget, du vil arbejde for også kommer til at ske i vores kommune?" Forventet svar: "Hmm, tja, nu må vi lige afvente og se erfaringerne fra de to kommuner".
Spørgsmål 3: "Hvis det viser sig, at de opnår gode resultater i Holbæk og Esbjerg, vil du og dit parti så arbejde for lignende friskoleordninger i vores kommune?" Forventet svar: "Ja, så er det helt klart noget, vi vil se på".
Spørgsmål 4: "Synes du generelt, at kommunerne er gode til at drive et skolevæsen?" Forventet svar: "Vi kunne helt sikkert gøre det bedre".
Det bedste, der kan ske for folkeskolen, er, at den bliver helt adskilt fra kommunerne. Det er nu, vi har chancen for at løfte den debat, og vi kan bruge friskoleforsøgene i Holbæk og Esbjerg som løftestang. Facts er, at kommunerne er virkelig dårlige til at drive skole. Hvorfor gør de det så? Det er vel i bund og grund mest af historiske årsager, og så er det vel også den kommunale institution, som giver kommunerne mest legitimitet. Der er absolut intet fagligt eller sagligt argument for, at kommunerne skal styre og forvalte folkeskolen. Tværtimod.
Når nu staten overfører penge til folkeskolen, så skal de penge først forbi kommunerne og KL. Når de har aflønnet embedsværket, politikerne, udvalgsformændene, forvaltningerne og så videre, så kommer de penge, der er tilbage, ud i skolerne.
Tænk, hvis alle penge gik direkte fra staten til skolerne. Så ville der være overskud til netop bedre forberedelse og elever med særlige behov. Som bonus får vi også nogle ledelser, som er mere tilgængelige, fordi de slipper for at rende til alle mulige åndløse møder på rådhuset. Møder, som i virkeligheden bare er til for at holde kunstigt liv i den kommunale administration.
Jeg kan vitterlig ikke komme i tanke om ét eneste rationelt argument for, hvorfor kommunerne skal drive folkeskolen. Til gengæld kan jeg skrive en bog om, hvorfor skole og kommune bør skilles ad. Hjælp mig gerne med at finde det ene argument. Jeg håber, I vil konfrontere jeres politikere med denne vinkel på debatten om folkeskolen.
(Forkortet af redaktionen)