Anmeldelse

70 historiske genstande

Brug fantasien i historietimen

Ny bog inspirerer historielæreren til at vise sine elever, hvor historien gemmer sig i vores nære omgivelser.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Der er ingen tvivl om, at populærhistoriske Jim Lyngvild har skabt en voldsom debat blandt lægfolk, historikere og museumsfolk, men at vor historiske opfattelse hænger sammen med både fakta og fantasi, må være hævet over enhver tvivl. Diskussion og tvivl opstår, i det øjeblik fantasien tager magten og mister forbindelsen til det rent logiske.

Fakta:

Titel: 70 historiske genstande

Forfatter: Anne Pilø Melillo, Emiliano Pilø Melillo, Erik Pilø Melillo

Pris: 248,75

Sider: 160

Forlag: Columbus

Nu afdøde Piet van Deurs' tv-udsendelser "Hvad er det?" var et klokkeklart eksempel på, at historien blev behandlet på korrekt og sober vis. Udgangspunktet var, at vi har lidt viden, og vi skal bruge vor fantasi, hvorved vi kan drage en konklusion. Jeg har kendskab til flere lærere, der selv har prøvet at optræde i undervisningen som Piet van Deurs i hans underholdende og lærerige udsendelse, hvor netop viden og den helt uundværlige fantasi spiller en stor rolle for eleverne.

Bogen "70 historiske genstande - genstande du kan indrage i historieundervisningen" giver netop inspiration til at bruge genstande som kilder i undervisningen. Den kan være med til at aktivere historien og gøre den langt mere vedkommende end blot at være et teoretisk udsagn. Vores hverdag og omgivelserne i vores hverdag er jo fyldt med genstande, kald dem historiske eller blot en del af virkeligheden.

De 70 forskellige genstande i bogen repræsenterer følgende ni områder: ideologi/religion, teknologi, køn, klasse, beklædning, infrastruktur, fødevarer, medier og erindringssteder. Til hvert af disse områders delemner er der i bogen en foreslået struktur i undervisningen, som omfatter seks punkter ud over selve gennemgangen af genstandenes historie og anvendelse. Endelig har bogen forslag til metoder og forskellige tilgange til undervisningen og må betragtes som en glimrende alternativ indgang til historieundervisningen. Genstandene er for eksempel kompas, øletiketter, legoklodser og døbefonte.

Bogen inspirerer også til selv at gå på jagt efter historiske ting og steder. Uanset hvor vi bevæger os, er vi i større eller mindre grad omgivet af symboler, der har med vort samfund at gøre. Det er ikke noget, vi tænker over til daglig, men prøv engang på din næste spadseretur at kigge op. I stedet for at tælle udtrådt tyggegummi på fliserne i byen, så kig op over butiksfacaderne og tilbudsreklamerne og se, om der ikke skulle være en udsmykning, et symbol eller flere tegn, som kunne have en historisk betydning.