Fire klasser fra Tove Ditlevsens Skole køres hver dag i skoven - det efterlader mere plads til de tilbageværende.

Smitten stiger: Skoleleder foreslår at lade nogle elever arbejde hjemme

Den tiltagende covid-19-smitte i København og omegn betyder, at skolerne må forberede sig på skærpede afstandskrav – hvilket mange ikke har fysisk mulighed for. Formanden for de københavnske skoleledere foreslår at lade nogle af eleverne sidde hjemme og arbejde.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Mens antallet af smittede med covid-19 nu stiger i Københavnsområdet, opfordrer sundhedsmyndighederne skolelederne til at forberede sig på at sætte nye tiltag i værk for at forebygge smittespredning.

Allerede nu anbefaler myndighederne, at skolerne i hovedstadsområdet og i Odense aflyser alle sociale arrangementer. Og samtidig kan skolelederne når som helst blive pålagt at efterleve nye, skærpede afstandskrav og iværksætte yderligere tiltag, som endnu ikke er uddybet.

Problemet er bare, at hvis det kommer dertil, så vil det være fysisk umuligt for mange af de københavnske byskoler at leve op til skærpede afstandskrav.

Meget svært på byskoler

"Jeg er selv på en byskole, og hold da op, det er svært. Det er specielt vores byskoler, der har store vanskeligheder med at leve op til afstandskrav. Når man kommer ud fra klassen, er der sindssygt lidt plads. Nogle af skolerne har jo ikke engang et gangareal. Det stiller krav om forskudte mødetider og frikvartersvagter og den slags", siger Jeanne Jacobsen, der er skoleleder på Tove Ditlevsens Skole og formand for de københavnske skoleledere.

Hun kalder det "noget rod", at myndighederne ikke fra skoleårets start meldte mere præcise afstandskrav ud til skolerne, da man gik fra nødundervisning til almindelig undervisning igen.

Hvor mange må være på hvilket areal?

"Det har jo nærmest været sådan, at man kunne holde bunkebryllup i frikvartererne. Og jeg synes faktisk, det er tyndt af vores minister - og sådan set også kommunen - at de ikke har meldt ud, hvor mange der må være sammen på hvilket areal. Det er så måske det, de er på vej med nu. Men reelt ved vi ikke helt endnu, hvad det er, vi skal forberede os på", siger Jeanne Jacobsen.

Flere af hendes kolleger fra københavnske skoler har allerede slået fast, at det vil være umuligt for dem at leve op til det, hvis sundhedsmyndighederne iværksætter skærpede afstandskrav på de københavnske skoler.

"Med hensyn til afstandskriteriet er det en fysisk umulighed for os", siger skolelederen fra Øster Farimagsgades Skole, Axel Bech, til Berlingske.

Jeanne Jacobsens anbefaling til de skoleledere, der vurderer, at deres skole ikke vil kunne leve op til de nye afstandskrav, er at tilkalde folk fra kommunens børne- og ungdomsforvaltning.

"Så må de have folk fra forvaltningen ud og kigge på det. Jeg synes ikke, at myndighederne bare skal slippe afsted med at sige, at det skal de", siger formanden for de københavnske skoleledere.

På Tove Ditlevsens Skole har man ifølge skoleleder Jeanne Jacobsen været så heldige, at forvaltningen har stillet busser til rådighed, så byskolen dagligt kan køre fire klasser ud af byen og ud i skoven, hvorfra de først kommer hjem hver dag kl. 16.

Nogle elever kan arbejde hjemmefra

"Det her kalder i hvert fald på, at vi tænker i helt nye baner. Man kunne jo også forestille sig, at nogle af eleverne - de stærkeste - sad hjemme og lavede nogle ting, mens de, der har det sværest med at sidde med det selv, kunne sidde på skolen. Men det kræver, at ministeren og kommunen melder noget ud, og det synes jeg godt, man kunne. Jeg kan jo ikke bare sætte det i værk selv", siger Jeanne Jacobsen.

"Det kunne fx være en danskklasse. Nogle af dem er jo skidegode til at være selvkørende, og her kunne jeg fx godt have en lærer til at sidde og facilitere det, og så en anden lærer på skolen til dem, der ikke er så gode til det. Og så kan det være, at banen skifter, når det handler om matematik eller naturfag. Det er vigtigt, at det er differentieret. Men det synes jeg godt, vi kunne gå ind i. Vi har lærere, der er skidegode til at lave den slags undervisning", siger Jeanne Jacobsen.