Debat
How low can you go?
Hvis dlf møder til en forhandling med KL, hvor de forlods har accepteret, at de væsentligste kronjuveler fra tyvegodset som KL stjal i 2013, beholdes af KL, nemlig den ubegrænsede ledelsesret, manifesteret i at der hverken skal sættes tid på opgaver, være en grænse for hvor meget den enkelte lærer skal undervise (det skønner lederen på stedet nemlig langt bedre) eller tilføres ekstra ressourcer, og de alligevel ikke kan lave en aftale med KL om arbejdstiden, så viser det jo også noget om hvilken ridefogedementalitet vi står overfor: KL vil åbenbart have mere?
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Selvom der ferieres i Danmark for tiden, så er det alligevel tankevækkende at samarbejdspolitiken som dlf anbefalede i 2015 ingen vegne førte (det forbedrede intet). Samarbejdspolitiken som dlf anbefalede i 2018 førte ligeledes samme sted - ingen vegne! Der kom ingen forbedringer for lærerne i 2018, eller tiden der fulgte!
I stedet fik vi en flot kommission, som vi virkelig kunne håbe på ville føre os ud af eksilet. Men ak og ve, da kommissionen kom med deres rapport, så anbefalede den at lade parterne selv finde fælles løsninger på udfordringerne - og dermed ingen forbedringer! Det førte dog til et skred i samarbejdspolitiken fra 15 og 18, for nu førtes forhandlingerne via underkastelsessporet, hvor man som noget nyt skulle samarbejde om at få KL givet de bedste muligheder for at drive folkeskole?!?! Ja, den er god nok… Kongresmandatet hæfter sig ved at dlf’s forhandlere skal gå ind i lokalet og kræve at der gives lov til at levere undervisning af en høj kvalitet… hvilket KL nok kan acceptere? Men selvom den nye klare rapporterede virkelighed skulle give samarbejdspolitiken endnu mere vind i sejlene og bedre muligheder end nogensinde før for at lave en aftale, hvor KL reelt blot skulle skifte overskriften fra L409 til arbejdstidsaftale, så kunne det alligevel lykkes at undgå at fremlægge en aftale til tiden?
Det lykkedes endda at fejle med opgaven efter endnu en måned, selvom det tilsyneladende er det samme dlf og KL vil?
Det kræver ekstrem kynisme og konspiratoriske tendenser, at gætte på hvor vandene skilles?
Mit bud er at de ikke skilles. Jeg tror Bondo og Ziegler var enige om en aftale, men at aftalen var så ringe, måske endda ringere end L409, at begge godt vidste at det ville være benzin på bålet at sende til afstemning ovenpå Coronaindsatsen?
Derfor opstod idéen om at vente til efter sommerferien, og se om ikke den kan sniges forbi medlemmerne, når det nye skoleår melder sig med alle sine krav?
Gordon har sagt at aftalen skal være vedtaget før kongressen i september, så man kan roligt regne med at august bliver der vi får at se, hvilke krumspring KL’s jurister har lavet for at skrive noget der kan læses positivt af lærerne, men fortolkes negativt i arbejdsretten, så man fastholder sit jerngreb, men narrer lærerne til at stemme det til aftale?
På den måde kan man tage brodden af den kritik der nu kører på 7. skoleår, nemlig at en lov der regulerer arbejdstiden ikke hører det moderne arbejdsmarked til! Den uro og utilfredshed det giver, bliver brugt til at forklare reformens fiasko, lærermanglen, lærerflugten, de utroligt mange vikartimer, dårligt vejr, pandemier, naturkatastrofer, skovbrande… ja, helt trumpsk kan ministeren fjerne fokus fra analyser og resultater ved blot at tale om indbildte fantasidyr i rummet og uskønne billeder for hendes indre. Vupti, så behøver man slet ikke forholde sig til virkeligheden, f.eks. om reformen var en god idé, eller om regeringsindgrebet var ubalanceret? Nej, se der! En tiger! Med nattøj på? Puha et uskønt billede…
Og kan man fjerne L409 som årsagsforklaring, så kan man måske igen begynde blot at give uduelighed og dovenskab blandt lærerne skylden for ulykkerne, nu hvor de har fået den aftale de ville have… De bliver nok aldrig tilfredse de lærere?
Følgende scenarie er selvfølgelig opdigtet og grebet ud af min fantasi, men hvad tror du mest på: At KL virkelig vil slutte fred med lærerne ved at give os en god og værdig aftale (uden reelle værdier)? Eller at KL og dlf har skrevet en aftale der intet forandrer, men slår det hele til hjørne ved at lade det være kredsformændenes opgave at forhandle lokalt, med kæmpe forskelle til følge?
LÆS AFTALEN GRUNDIGT NÅR DEN KOMMER - OG HAV MODET TIL AT AFVISE EN DÅRLIG OG UKLAR AFTALE!
God sommer
PS. Nåja, regering har vedtager at udbetale tre ugers feriepenge i oktober. Mon ikke man kan gemme dem i sin egen strejkekasse, og så stemme deres gøjemøj til konflikthjørnet i stedet, og så holde tre ugers ferie i april 2021?