Anmeldelse

Udfordrende undervisning

Usædvanlig dygtige elever behøver også et inkluderende læringsmiljø

Man har kun få lektioner bag sig som underviser, før man ved, hvor svær en øvelse den gode undervisningsdifferentiering faktisk er. Her er en håndsrækning til både nye og mere erfarne lærere.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Selv rutinerede lærere må dagligt stå på tæer for at opfylde det løfterige undervisningsideal om at møde alle elever, hvor de er, og kunne udfordre dem på lige deres niveau i én og samme undervisningssituation. Enhver underviser ved også, at det ikke altid lykkes, men her er en brugsbog, der kan hjælpe godt på vej med den svære undervisningsdifferentiering.

Fakta:

Titel: Udfordrende undervisning

Forfatter: Kirsten Baltzer

Pris: 130 kroner inklusive e-bog

Serie: Pædagogisk rækkevidde

Forlag: Aarhus Universitetsforlag

Bogen ”Udfordrende undervisning” indgår i serien ”Pædagogisk rækkevidde”, der efterhånden består af 15 udgivelser, hvor førende pædagogiske forskere formidler aktuel og praksisnær viden i kortfattet og letlæselig stil. Vidensformidling, der animerer til umiddelbar omsætning i klasserummet, i de pædagogiske drøftelser i teamet, eller når der planlægges undervisning.

Og det er i grunden imponerende, hvad Kirsten Baltzer på knap 70 sider får udfoldet i den konkrete titel. Først en definition af henholdsvis de dygtige elever, de usædvanligt dygtige elever og de elever, der i kombination med deres meget høje intelligens har et andet handicap, som gør dem til dobbelt exceptionelle elever. De tre elevgrupper skal ikke mødes helt på samme måde, men har det til fælles, at de ved længerevarende utilstrækkelige udfordringer er i risiko for at komme i mistrivsel og blive såkaldte underydere.

Dernæst introducerer forfatteren ABC-modellen – et planlægningsværktøj, der er simpelt at bruge og forstå, men som samtidig matcher den store spændvidde af kompleksitet, der kendetegner differentieret undervisning. Videre præsenteres læseren for en mængde forskning i arbejdet med særligt dygtige elever, herunder en del, som Kirsten Baltzer selv har udført. Det er kvalitativ forskning, der i sin gengivelse bringer elevernes oplevelser helt tæt på. Og spændende læsning, hvis gennemgående pointe er, at ja – vi skal rette opmærksomheden mod at tilrettelægge særlige indsatser for de dygtigste elever.

Men vi skal være lige så opmærksomme på, at også de har brug for en hjemklasse og et dag til dag-fællesskab, hvor de møder mangfoldigheden og anerkendelsen af, at de er, som de er.

Den egentlige gave, som i al diskretion følger med bogen på dennes allersidste side, er henvisningen til to onlineversioner af ABC-modellen og en række refleksionsspørgsmål til brugen heraf. Kort fortalt er ABC-modellen en matrix, der integrerer elementer fra Blooms taksonomi med fire synsvinkler, der i varierende grad er til stede i al undervisning, og som er defineret af den tyske didaktiker Gerhard Ziener. Komplekst, men enkelt og hermed anbefalet. Men der behøves jo heller ikke altid digre værker til at komme med svar på de største problematikker.