Carolina Magdalene Maier vil udfordre ministeren på de lange skoledage for børnehaveklasseeleverne.

Træt af dårlige undskyldninger: Alternativet indkalder til samråd om lange indskolings-dage

Fire ud af fem børnehaveklasseledere vurderer, at 30 timers skoleuger giver dårlig trivsel. Alternativet er trætte af argumenter om, at reformen skal have mere tid til at virke og indkalder ministeren til samråd.

Offentliggjort

Alternativets femsamrådsspørgsmål

a)      Hvad er ministerens holdningtil, at 4 ud af 5 børnehaveklasse ledere mener, at skoleugen på 30timer går ud over børnenes trivsel?

b)      Hvad er ministerens holdningtil, at børnehaveklasseledere oplever, at børnene græder og tisseri bukserne når der bliver stillet krav til dem sidst på dagen?

c)       Vil ministerens overvejeat indkalde forligspartierne mhp. at drøfte muligheden for atnedsætte skoleugen til 25 timer for børnehaveklassebørn, såledessom det anbefales i artiklen?

d)      Ministeren har tidligerehenvist til muligheden for, at skoler kan benytte sig afto-lærer-ordninger og på den måde nedsætte skoleugen. Hvor mangekommuner, hhv. skoler gør brug af denne mulighed?

e)      Såfremt ministeren ikke viltage initiativ til at nedsætte skoletiden for børnehaveklassebørn,vil ministeren så tage initiativ til at indføre en reelmiddagspause/hviletid, som det ses i andre lande, mhp. at givebørnene mulighed for at hvile sig i skoletiden?

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Hvor lange obligatoriske skoledage giver det mening at have for de 5-6-årige elever i folkeskolens 0. klasser? I en rundspørge foretaget af Politiken Research har 4 ud af 5 børnehaveklasseledere svaret, at den nye skoleuge på 30 timer går ud over børnenes trivsel.

Og det har fået Alternativets ordfører for børneliv, skoler og ungdomsuddannelser, Carolina Magdalene Maier til at indkalde undervisningsminister Ellen Trane Nørby til et åbent samråd.

"Vi fokuserer på de mindste børn i det her samråd, for vi har tidligere haft samråd om de lange skoledage generelt. Vi synes, det er rigtig bekymrende, at fire ud af fem børnehaveklasseledere siger, det går udover elevernes trivsel, at de har en skoleuge på 30 timer", siger Carolina Magdalene Maier til folkeskolen.dk.

Alternativet opfordrer blandt andet ministeren til at indkalde forligspartierne til et møde, hvor hensigten er, at nedsætte timetallet til 25 ugentlige timer for børnehaveklassebørn. (Læs alle Alternativets spørgsmål i faktaboks).

 

8 ud af 10 elever synes, skoledagen er for lang

Timetallet er et problem

Fra forskellige politiske partier og interessenter i skoleområdet bliver det ofte fremhævet, at problemet ikke er skoledagens længde, men at indholdet i skoledagen er for dårlig. Det argument tror Alternativet ikke på, blandt andet fordi, man godt kan lave en spændende kortere skoledag i for eksempel Finland. Carolina Magdalene Maier peger derudover også på, at det i sig selv er vigtigt med forskellige rum i løbet af børnenes dage:

"Børn har typisk noget de er dygtige til, og andet de ikke er så dygtige til. De børn, der måske ikke er de bedste i de boglige ting, har andre rum, hvor de er dygtige.  Men hvis man fastholder at skolerummet er det rum, som børn skal være i det meste af dagen, så mister de muligheden for at gå over i et andet rum, hvor de faktisk er gode til noget. I SFO'en hvor de er gode til at bygge noget, eller er gode til fodbold. Jeg tror, at vi ensretter for meget".

I Alternativets optik må børnene godt gå hjem og kede sig og finde ud af, hvordan det er. Det er vigtigt, at børnene selv får lov til at opsøge deres aktiviteter.

"Det handler om at finde det sted, hvor man befinder sig godt. Og selv at være aktiv i undersøgelsen af, 'hvad er det, der føles godt for mig som barn'? Den mulighed fratager vi eleverne, når vi siger, 'det er skolen, der er jeres rum: værsgo'. Og så kan det godt være, at der er forskellige aktiviteter i løbet af skoledagen. Men det er stadig de samme rammer og relationer til børn og voksne, som man er en del af", siger Carolina Magdalene Maier.

Hvad lærer man i fritiden?

Kan godt supplere lange dage

Nogle børn især fra socialt udsatte hjem kan have brug for planlagte aktiviteter i løbet af dagen, men Carolina Magdalene Maier mener ikke, det er valid begrundelse for at fastholde skoledagens længde.

"Vi skal selvfølgelig hjælpe børn fra belastede hjem, så de ikke går hjem og har det dårligt derhjemme. Men det kan vi jo sagtens gøre uden lange skoledage", siger hun og peger på, at man allerede tidligt i børnelivet med besøg fra sundhedsplejersker kan se, hvilke børn der kan få brug for mere hjælp og støtte.

"Vi kan sagtens lave tilbud til børn, der kommer fra belastede hjem, og sørge for at give dem gode og gratis fritidstilbud, som et supplement til en eventuelt kortere skoledag", siger Caroline Magdalene Maier.

Danske skoleelever kæmper ikke mod lange skoledage

Træt af dårlige undskyldninger

For hende er samrådet om lange skoledage et forsøg på at starte et sted - Alternativet ville egentlig gerne forkorte skoledagens længde for alle skolens elever.

"Men det er klart, at den største bekymring ligger for de mindste børn. Det er jo også der, man kan ødelægge meget med mistrivsel", siger Carolina Magdalene Meier. Hun ser samtidig samrådet som en mulighed for at stille de ansvarlige politikere til ansvar for den politik, som de har vedtaget.

"Jeg er blevet træt af dårlige undskyldninger og argumenter om, at 'vi skal give reformen tid og at andre undersøgelser viser, at eleverne trives'. Jeg har det sådan: forligskredsen bliver nødt til at tage ansvar for det, de har besluttet. Der er nogle børn, der ikke har det godt, fordi der er nogle politikere, der har besluttet, at de skal have lange skoledage. Jeg synes, det er så synd for de børn", siger Caroline Magdalene Maier, hun peger desuden på, at de lange skoledage skubber mange forældre mod fri- og privatskoler, fordi de ikke vil udsætte eleverne for de lange skoledage.

Elever i opråb til Folketinget: Skoledagen er for lang

 

Læs mere

Politiken.dk: "Lange skoledage skaber mistrivsel i 0.klasse."