Anmeldelse

Stopmadspild.dk

Både en god idé og et godt værktøj!

Med dette fine, gratis materiale og god planlægning kan man udvikle et rigtig givende projektorienteret forløb om journalistik og blive klogere på forbrug, klima og meget andet.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Stop Madspild" er et e-læringsmateriale, som er udgivet af forbrugerbevægelsen Stop Spild Af Mad. Det kan måske overraske, at det lykkes os danskere at smide 63 kilo mad væk hvert år – per næse. Set i det lys må man sige, at det er en prisværdig kamp, foreningen kæmper, og "Stop Madspild" er et ganske glimrende redskab i den kamp.

Fakta:

Titel: Stopmadspild.dk

Forlag: stopmadspild.dk

Henvendt til udskolingens elever leverer materialet et godt udgangspunkt for at arbejde med journalistisk metode. Arbejdsformen er projektorienteret, og man er ikke i tvivl om, at dygtige folk har tænkt grundigt over tingene, så der leves op til en bred vifte af trinmål fra forskellige fag.

Begreber som kilder, interviewteknik, research, nyhedskriterier med mere introduceres og forklares på en tilgængelig og brugbar måde i et lille hæfte, som afsluttes med et kig på vinkling – journalistikkens væsen kogt ned til en suppeterning.

Ud over dette introduktionshæfte findes der seks temahæfter, som på et par sider belyser et aspekt af den overordnede problemstilling. Der er for eksempel et om madspild i en klimakontekst og hæfter om spild forskellige steder fra produktionsleddet til den enkelte forbrugers køkken. Alt sammen overskueligt og fint præsenteret som emner til videre belysning.

Materialet er et glimrende værktøj, men der gås ikke meget i dybden med metode og organisering. Således fylder lærervejledningen ikke mere end en side, og det samme gælder elevvejledningssiden. Det betyder naturligvis ikke, at materialet er problematisk at bruge, men der er ikke tale om et system, der anviser i detaljen, hvordan forløbet skal være. Man tilbydes en overordnet ramme, som er god, men kræver en hel del yderligere research og planlægning for at kunne fungere – der står i materialet, at det ”sætter nye rammer for samarbejdet i klassen”. Det er jeg ikke enig i. For at få et forløb med udgangspunkt i "Stop Madspild" til at køre skal læreren i høj grad sætte rammerne for samarbejdet; men det er lærere også gode til. Med dette fine, gratis materiale og god planlægning kan man udvikle et rigtig givende projektorienteret forløb om journalistik.