Anmeldelse
Kierkegaard
Kierkegaard til børnene
Der er kommet flere forskellige bud på, hvordan Søren Aabye Kierkegaard bliver mere spiselig – både for mellemtrinnet og for udskolingen. Det er virkelig gode initiativer.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Bogen "Sørens" er skrevet for at gøre den historiske Søren Kierkegaard tilgængelig for elever på mellemtrinnet. Der hører en lærervejledning til, som giver bud på et konkret tværfagligt forløb mellem fagene dansk, historie og kristendomskundskab.
Fakta:
Titel: Kierkegaard
ISBN: 5706876681774
Forlag: krithfilm
Titel: Sørens
Forfatter: Mads Tobias
Pris: 48
Type: Elevbog
Forlag: RPF - Religionspædagogisk Forlag
Pris: 225
Type: Lærervejledning
Med sjove ordspil og et skævt persongalleri fuldt af historiske referencer følger vi Søren og hans hverdag i en helt almindelig 6. klasse i nutiden. Det er ikke nemt at være Søren - med en kroget ryg og en underlig gang. Men Søren leger med sproget, og han prøver at lege med andre - og på den måde vinder han folks respekt. Ikke mindst kommer han i kontakt med parallelklassens Regine, som han længe har haft et godt øje til.
Bogen "Sørens" er en lille perle af en bog med flere lag, end man umiddelbart skulle tro, hvorfor den vil være nem at tilpasse ens klassetrin og niveau.
Dvd’en "Kierkegaard" handler om nogle 9.-klasse-elever som præsenteres for Kierkegaards tanker i et foredrag af Johannes Møllehave. I sin åbenhjertige stil fortæller Møllehave vidt og bredt om fem temaer hos Kierkegaard – at være på vej som menneske, frygt og angst, livets mening, fortvivlelse og tro og til sidst lidenskab. Efterfølgende hører man elevernes tanker om temaerne, og hvordan de reflekterer omkring Kierkegaards begreber i forhold til deres eget liv.
For eksempel sættes Kierkegaards begreb fortvivlelse sammen med det at gå til eksamen, at møde nye mennesker og en slåskamp med den populære dreng i klassen. Både Møllehave og eleverne fortæller med stor oprigtighed, og deres historier fungerer som både oplysning og inspiration. Dvd’en er i mine øjne et godt afsæt i forhold til at få den enkelte til at tænke over eget liv og virke i en eksistentiel sammenhæng.
Overordnet er begge materialer gode bud på at få Kierkegaard ned på et plan, hvor alle kan være med.
At Kierkegaards egne tekster er svære, er ikke nogen hemmelighed, og det er på sin vis ærgerligt, da rigtig mange af hans budskaber er noget, vi alle ville kunne få noget ud af rent menneskeligt. Som Kierkegaardsentusiast, som ikke giver meget for det tilhørende Kierkegaardssnobberi, er jeg meget glad for begge initiativer – og vil opfordre alle til at bringe Kierkegaard ind i deres undervisning.