Anmeldelse

Børn har ret

Pligtlæsning for alle lærere … og pligtig undervisning

Børns rettigheder skal under huden på både voksne og børn og bør derfor være pligtig undervisning for alle. Det er ikke nok at fejre børnekonventionen – den skal omsættes til praksis.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Vi kender alle historier om overgreb på børn og væmmes igen og igen, når vi bliver konfronteret med virkeligheden. Den bedste medicin er undervisning, og "Børn har ret" fra Red Barnet er et rigtig godt bud på et undervisningsmateriale om børns rettigheder.

Fakta:

Titel: Børn har ret

Forfatter: Peter Bejder

Sider: 64

Forlag: Red Barnet

"Børn har ret" tager udgangspunkt i virkelige hændelser, hvor børns rettigheder er blevet krænket. I bogen berettes der blandt andet om livet på nettet, skilsmisser, anbragte børn, fattigdom, fritidsarbejde, etniske minoriteter, kriminalitet, forskelsbehandling, børnearbejde med videre.
"Børn har ret" nøjes dog ikke med at berette, men har hele bogen igennem fokus på handlekompetence. Undervisningsmaterialet giver læserne viden og muligheder for selv at være den handlende og ikke mindst kæmpende for at få deres rettigheder respekteret. Elevbogen indeholder desuden en vigtig oversigt over steder, hvor børn og unge kan søge hjælp.

Undervisningsmaterialet "Børn har ret" har 7.-9. klasse som målgruppe og retter sig specifikt mod undervisningen i samfundsfag i 8.-9. klasse. Materialet består af elevbog og suppleres på Red Barnets hjemmeside www.redbarnet.dk/megafonen/børn_har_ret med lærervejledning og elevaktiviteter.

Jeg giver "Børn har ret … til at kende deres rettigheder" min varmeste anbefaling. Undervisningsmaterialet giver en god indføring i børns rettigheder, giver mulighed for, at eleverne kan spejle sig i andre unges drømme og problemer, fortæller om rettigheder og angiver handlemuligheder. Pligtlæsning og pligtig undervisning, hvis vi vil tage vores børn og unge alvorligt.