Anmeldelse
My
Fin bog om matematik for børn med særlige bebov
Bogen giver et godt afsæt for differentiering af matematikundervisningen. Især afsnittet om børn med særlige forudsætninger er stærkt.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Bogen ”My” er udkommet i en ny og forbedret udgave. Den tager fat på elever med særlige behov, som her dækker over både elever med matematikvanskeligheder, dem med særlige forudsætninger inden for matematikken og tosprogede.
Fakta:
Titel: My
Forfatter: Jeppe Skott, Kristine Jess, Hans Christian Hansen
ISBN: 9788759317044
Pris: 98
Sider: 141
Serie: Matematik for lærerstuderende
Forlag: Samfundslitteratur
Hvor især matematikvanskeligheder tidligere var omtalt på forholdsvis få sider i pensum for lærerstuderende, har området sammen med de andre de senere år fået større bevågenhed i undervisningen i linjefaget matematik. Og det er der god grund til. Bogen indledes med en gennemgang af diagnoser og årsager til matematikvanskeligheder efterfulgt af afsnit om undervisning af elever med matematikvanskeligheder med eksempler på, hvordan det kan gribes an.
I en bog med et begrænset sidetal bliver det selvfølgelig forholdsvis korte beskrivelser over de forskellige områder, og den interesserede læser kan finde megen god uddybning i den udførlige litteraturliste. Det er glædeligt, at man tager fat på problematikken om tosprogede og elever med særlige forudsætninger. Sidstnævnte afsnit er umiddelbart det afsnit, der står stærkest, måske fordi der først rigtig er taget hul på det de senere år.
Bogen beskriver fint forskellige forsøg og muligheder for at tilgodese de elever, der har særlige behov. Var der nogen, der sagde undervisningsdifferentiering?
Et udvidet kendskab til de metoder, der kan bruges til både den ene og den anden elevgruppe, kan i høj grad være med til at udvikle undervisningen. Måske er det de samme metoder blot med forskelligt matematisk indhold.
En fin lille bog, der uden tvivl giver den lærerstuderende et godt kendskab til forskellige områder, der skal medtænkes, når man underviser en klasse i matematik, og som kan hjælpe den erfarne lærer videre i arbejdet med at forbedre undervisningen for de omtalte elevgrupper.