Anmeldelse
Medborger Læringsmiljø
Medborger Hjulet / Medborger Læringsforløb / Medborger Læringsmiljø
Klik for at skrive manchettekst.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Den trykte bog er ikke nødvendigvis i krise, men den er i alvorlig konkurrence med alternative undervisningsmidler. Forlagene er selvfølgelig bevidste om, at edutainment ikke er vejen til aktivering af eleverne, og at solidt funderede forløb er et must - nogle gør dette bedre end andre!
Fakta:
Titel: Medborger Hjulet
ISBN: 3045050079214
Type: Bog
Forlag: Institut for Menneskerettigheder
Titel: Medborger Læringsforløb
ISBN: 3045050079214
Type: Bog
Forlag: Institut for Menneskerettigheder
Titel: Medborger Læringsmiljø
ISBN: 3045050079214
Type: Bog
Forlag: Institut for Menneskerettigheder
"Medborger Hjulet" består af tre mapper med tilhørende plakater - et anbefalelsesværdigt materiale!
Mappe 1 "Medborger Hjulet" opstiller ikke et specifikt fagligt mål, men opdrager snarere eleverne til aktivt at tage del i beslutningsprocesserne og dermed den demokratiske dannelse. Mappe 2 "Læringsforløb" giver eleverne et værktøj til at planlægge og gennemføre læringsforløb i klassen og i elevrådet. Mappe 3 "Læringsmiljø" er et refleksions- og planlægningsværktøj til teammøder til brug for læreren.
De to første mapper giver eksempler på læringsforløb med varierende længde, for eksempel en dag eller en uge. Dertil er knyttet et aktivitetskatalog og kopiark, der omhandler tre væsentlige læringsmål for følgende temaer, nemlig Rettigheder og medansvar (at eleverne kender deres rettigheder og medansvar), Ligeværd og fællesskab (at skabe fællesskab i klassen, der bygger på ligeværd) og Demokrati og deltagelse (at eleverne kender de demokratiske rammer, de indgår i, og kan deltage aktivt i deres lokalmiljø).
Materialet er tænkt som mere end blot et projektorienteret forløb. Det er aktiverende for både eleverne og læreren, og de holdes fast! Man guides gennem problemstillinger og beslutningsprocesser og tvinges til at argumentere og tage stilling, og hele tiden får læreren et prik på skulderen: "Skriv ind på lærerarket".
Endelig er der i den tredje mappe opstillet klare mål og "regler" for teammøder. Følger man disse til punkt og prikke, undgår man risikoen for udvandede møder, der som sigte ofte har forkromede mål, man alligevel sjældent kommer til at nå.