Anmeldelse
Køn betyder noget
Køn betyder noget
Gør det til en vane at afsætte Uge Sex i din årsplanlægning - børnene og de unge fortjener det!
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Der kan næsten ikke gøres for meget reklame for Foreningen Sex og Samfunds "Uge Sex" for alle elever i 4.-10. klasse på alle landets skoler, hvor de gratis kan modtage undervisningsmaterialer til brug i seksualundervisningen og i undervisning i seksualitet, køn og krop. I år handler kampagnen om handlekompetencer og viden om seksuel trivsel. Titlen på kampagnen er "Køn betyder noget". Det er femte gang, at foreningen benytter lejligheden til at fortælle om, hvorfor seksualundervisning er vigtigt på alle skolens klassetrin.
Fakta:
Titel: Køn betyder noget
Type: Bog
Forlag: Sex & Samund
Materialet består af nogle virkelig gode hæfter til lærerne: Introduktionshæfte til Uge Sex 2012, grundmateriale til undervisning i 4.-6. klasse, grundmateriale til 7.-9. klasse, hæfter, der er særligt målrettet dette års kampagne om, at køn betyder noget, og en grundig lærervejledning til internetsiden: sexfordig.dk, hvor der både er interessante kortfilm, spil, quizzer og debatfora. Desuden kan det alt sammen downloades gratis på ugesex.dk, og som supplement kan man også søge information og inspiration på hjemmesiderne migogminkrop.dk (primært 4.-6. klasse) og sexfordig.dk (primært 7.-9. klasse). Endvidere følger der et informativt brev med til forældrene, der forklarer, hvorfor sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab er et af skolens vigtigste fag, og hvor vigtigt det er, at forældrene bakker op om undervisningen, og at den voksne taler med barnet om de ting, der foregår i forbindelse med kampagneugen.
Det er ikke nogen nyhed, at når man taler om køn, seksualitet og følelser, så bevæger man sig ind på et følsomt område, hvor intimitetsgrænsen meget let kan blive krænket. Det er derfor vigtigt, at alle lærere, der underviser i emnet, er bevidste om den sociale omgangstone i klassen, og at køn og seksualitet har vide rammer. Det skulle nødigt udvikle sig til mobning, hvis en elev har fortalt noget fortroligt. Uanset hvilken kulturel eller religiøs overbevisning eleverne har, skal alle kunne føle sig trygge, normale og accepterede i al deres mangfoldighed.
Derfor henvender materialerne sig ikke kun til dansk- og klasselæreren, men i lige så høj grad til kristendomskundskab, samfundsfag, historie, biologi, natur/teknik, it og mediekundskab, billedkunst, matematik og musik. Hvordan man inddrager de forskellige fag og emner, kan man se afmærket i materialerne, hvor der er fine oversigter, så hver enkelt lærer nemt og hurtigt kan få et overblik over, hvor man kan finde lige netop det, som ens fag kan bidrage med. Den enkelte lærer kan frit vælge ud, alt efter hvad man har lyst og behov for, og dermed skræddersy lige præcis det forløb, der passer til den elevgruppe, man har med at gøre, også selv om man måske skulle have elever med anden etnisk baggrund end dansk eller elever fra stærkt religiøse miljøer.
Det eneste krav er, at man bruger tid på at sætte sig ind i, hvad dette materiale kan, og herved finder ud af, hvor vigtigt emnet er.