Anmeldelse

Tværfagligt samarbejde og synergieffektens mantra

Perspektiv og strategi

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Udtrykket faglig kvalitet gentages om og om igen i vidt forskellige betydninger som en trylleformular i den pædagogiske debat om folkeskolens fremtid, blandt andet på grund af internationale undersøgelser og debat om test. Tværfaglig undervisning og projektarbejde, som havde en central placering i debatten i 70'erne og 80'erne, får ikke megen opmærksomhed.

Udtrykket synergieffekt synes også at være et mantra til løsning af alverdens problemer. Tværfagligheden kan imidlertid give både højere faglig kvalitet og en synergieffekt, da samarbejde mellem fag og faggrupper netop er med til at skabe et udbytte, der er større end summen af de enkelte fags bidrag til et problems løsning.

Bogen er en opdatering af en tidligere udgave. Forfatterne har ved udarbejdelsen af den nye udgave måttet konstatere, at der ikke har været nogen større teoriudvikling på området i de sidste 20 år. Og tværfagligheden har det ikke ret godt i mange organisationer. Der mangler ofte sammenhæng i den behandling, brugerne får, fordi faggrupperne kører hver deres løb, eller fordi tværfagligheden er reduceret til flerfaglighed eller til overfladisk koordinering.

Bogen handler imidlertid mest om hospitalsverdenen, og det er forbløffende, hvordan problemerne på dette område minder om skole- og uddannelsesområdet. Den er velegnet til at starte en tilbundsgående, teoretisk velfunderet og praksisrettet debat både i og uden for skoleverdenen om samarbejde mellem fag og forskellige faggrupper. Der er klare begrebsdefinitioner, og inddragelse af brugerens rolle er med til at åbne nye perspektiver.

Men det er ikke modsætninger mellem skolefag, videnskabsfag, uddannelsesfag og praktisk fagteori, der er hovedproblemet. Langt større hindringer opdager man ved studium af roller og rolleforventninger, professionsopfattelser, magtkampe mellem faggrupper og i organisationernes struktur. "Det fag, vi som erhvervsudøvere repræsenterer, kan sammenlignes med erobrede landområder eller intellektuelle territorier, som skal forsvares mod invasion eller forurenende immigration fra fjendeland". Tværfaglighed saboteres ofte på grund af magtkampe eller i forsvar for personers eller professioners positioner, selv om det skader brugerne.

Bogen er en opfordring til uddannelse og træning i tværfaglighed i og på tværs af forskellige fagområder og faggrupper, blandt andet ved bevidst arbejde med tværfaglighed i teamsamarbejde. Den beskriver problemer, der kan genkendes og skal løses i alle organisationer. Tiltagende brugerintegration i arbejdsprocesserne fører i praksis til behov for mere tværfagligt samarbejde, og det skaber den lovpriste synergieffekt, som der især er brug for i en tid, hvor kommuner, virksomheder og uddannelsesinstitutioner lægges sammen.