Debat
Billedkunst udsat for en lige venstre
Venstre har i et folkeskoleoplæg spillet ud med et nyt fag »kunst, håndværk og design«, der skal rumme såvel sløjd som håndarbejde og billedkunst. Forslaget afslører uvidenhed om fagenes substans
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
»De praktisk-musiske fag skal styrkes, så eleverne opnår større kundskaber og bedre færdigheder«, lød én af konklusionerne bag de anbefalinger, som rådgivningsgruppen om styrkelse af de praktisk-musiske fag afleverede til undervisningsministeren. Gruppen var blevet nedsat på baggrund af den australske professor Anne Bamfords rapport om de musiske fags trængte vilkår i den danske folkeskole.
Ministeren lovede at følge op på rapporten, hvor Anne Bamford giver udtryk for, at Danmark mest bruger de musiske fag som en pause, og at eleverne kan blive bedre til især dansk, men også matematik ved at få deres kunstneriske evner styrket. Hun fremhæver, at de danske elevers middelmådige score i Pisa nok skyldes det manglende udbud af kunstfag i folkeskolen især på de ældste årgange, og mener, der er alt for lidt fokus på de praktisk-musiske fag i Danmark. Hun ser det især som et problem, at al obligatorisk undervisning i de musiske fag stopper, når børnene fylder 12 år.
De praktisk-musiske fag skal styrkes, skrev ministeriet til de faglige foreninger i invitationen til at deltage i rådgivningsgruppen. Arbejdet udmøntedes i en række anbefalinger, som undervisningsministeren efter offentliggørelsen var meget positiv over for. Én af gruppens anbefalinger var at lægge sløjd og håndarbejde sammen til »håndværk og design«.
Efterfølgende har Venstre i sit folkeskoleoplæg »For elevernes skyld« spillet ud med et nyt fag »kunst, håndværk og design«, der skal rumme såvel sløjd som håndarbejde og billedkunst og tildeles to timer ugentligt fra 2.-6. klasse.
Forslaget afslører uvidenhed om fagenes substans. Billedkunst er et sprogfag, der burde sidestilles med dansk. Vi lever i en verden, der kommunikerer i og med billeder. Vi skal kunne tolke og bruge billeder til at sanse, forstå og kommunikere. Det tager hverken dette forslag eller den nutidige praksis i skolen højde for.
Der er behov for politikere, der vil tage konsekvensen heraf og lade det betyde noget for prioriteringen af skolens fag og lærernes uddannelse, og det turde være rimeligt at forvente, at fagfolk med indsigt ikke holdes for nar, når de deltager i ministerielle rådgivningsgrupper.
Undervisningsministeren kommer fra Venstre. Derfor er det ikke et tilfældigt folkeskoleoplæg, der er kommet på gaden. Venstres slogan er »Vi kan gøre det endnu bedre«.
Det må såvel forligspartierne bag folkeskoleloven som andre ansvarlige udenfor hjælpe dem med.
»Vi lever i en verden, der kommunikerer i og med billeder«