Debat

Studerende tvinges til at være løntrykkere

Lærerstuderende overtager flere steder undervisningen, mens lærerne er på kursus. Det giver vigtige erfaringer, men har også en bagside

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

At sende lærerstuderende i skoleovertag er ikke fair over for hverken elever, lærere eller studerende selv.

Det lyder måske som en lidt voldsom udmelding at starte med, men jeg synes, det er en vigtig pointe at få frem så hurtigt som muligt.

Jeg vil starte med eleverne og deres trivsel. Til daglig er det hver enkelt klasses lærer, der har ansvaret for dem og for undervisningen. Når skolen bliver overtaget af studerende, er det som regel skolelederen, der sidder med ansvaret for hele skolen. Det giver sig selv, at han eller hun ikke kan sidde med det faktiske ansvar. Det er uansvarligt.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Ligeledes knytter især yngre elever sig meget til deres lærere. Når der lige pludselig ikke er nogen, de kender, i en hel uge, er jeg helt sikker på, at det ikke er særlig sjovt at gå i 1. klasse.

For lærerne er det sikkert meget dejligt at kunne komme på kursus, men i virkeligheden er det, de oplever, at uuddannede overtager deres job. Og det endda gratis. I andre sammenhænge kalder man det løntrykkeri, og det bliver der ikke set med venlige øjne på. Mange steder er skoleovertaget nærmest obligatorisk for de studerende, som altså tvinges til at være løntrykkere.

Sluttelig er der de studerende. Studerende forventes at fordybe sig i deres studier og fokusere på at blive bedre. I skoleovertag er der hverken undervisning eller vejledning, og ofte erstatter tiden i skoleovertag de studerendes skemalagte undervisning.

Praksiskoblingen i læreruddannelsen skal komme fra praktikken, hvor den studerendes uddannelse er i fokus. Ikke fra ulønnet arbejde, hvor de studerende hundrede procent skal løfte et arbejde, de endnu ikke er uddannet til.

Svar fra Henrik Fischer:

Respekt for dit engagement i diskussionen om skoleovertagelser som en del af de studerendes professionsudvikling. Men husk lige: Skoleledere kan nok forvalte dette ansvar, eleverne kender naturligvis de studerende på forhånd, lærerne og skolens tillidsfolk er vidende om de arbejdsmæssige betingelser, og langt de fleste studerende ser en skoleovertagelse med vejledning som en kvalificeret studieaktivitet, der supplerer den klassiske undervisning. Og husk så, at det, vi er vant til, ikke nødvendigvis er det naturlige! |