Debat
Privat foto
Skoleovertagelse klæder de studerende på
Lærerstuderende overtager flere steder undervisningen, mens lærerne er på kursus. Det giver vigtige erfaringer, men har også en bagside
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
»Det er spændende at prøve, hvordan det er at være rigtig lærer«, lød det efter en skoleovertagelse.
Det er læreruddannelsens opgave at uddanne langtidsholdbare lærere og dermed at klæde de studerende på til at møde den skoledagligdag, de senere skal arbejde i. I denne sammenhæng er kvaliteten af de studerendes praktik - 24 uger hen over studiets fire år - af stor betydning. Og praktikkens form og indhold må hele tiden afstemmes med den fremtidige opgavevaretagelse. De studerende skal i praktikken indgå i så mange realistiske sammenhænge som muligt og blandt andet opleve, hvordan det er selvstændigt at undervise klasser - med og uden praktiklæreren i klasserummet og altid med aftalte rammer for støtte og vejledning.
En særlig variant af den selvstændige varetagelse af læreropgaver er det, der aktuelt betegnes som skoleovertagelse. Én blandt flere måder at organisere praktikken på, og hvor de studerende i grupper i et antal aftalte og på forhånd nøje planlagte dage varetager undervisningen for eksempel i alle klasser på skolens yngste trin, mens klassernes lærere er på kursus eller deltager i anden professionsudvikling for yderligere at kvalificere sig til varetagelsen af de daglige læreropgaver. En skoleovertagelse - hvad enten det er alle skolens klasser eller en enkelt afdeling - er altid nøje planlagt med planlægningsmøder med praktiklærere, undervisere fra læreruddannelsen og studerende inden forløbet og evalueringsmøder med de samme parter efter forløbet. Eleverne har de studerende mødt inden forløbet, da de jo har været i almindelig praktik inden forløbet og har besøgt eller undervist de elever, de er sammen med i forløbet.
Svar fra Tobias Holst:
Skoleovertag er ikke praktik. Det er et faktum. Praktikken har nemlig nogle meget faste mål og rammer. Blandt andet er det de studerendes behov for undervisning, der er i højsædet, og de studerende har ansvar for at reflektere over deres egen undervisning og den måde, de vil arbejde på som lærere, når de er færdiguddannede. Skoleovertag har fokus på skolens drift og økonomi og er en billig lappeløsning for manglende praksiskobling på læreruddannelsen og for små vikarbudgetter i folkeskolerne. |