Debat
Folkeskolen skal åbne sig
Folkeskolen skal skabe mennesker, som kan arbejde i vekselvirkning mellem selvstændighed og samarbejde. Fremtiden har ikke brug for personer, der er opvokset i firkantethed, skriver en lærer
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Der er masser af positiv og brugbar energi i den danske folkeskole. Et flertal i Folketinget mener, at denne energi skal lukkes inde i centralt styrede systemer, der kan måles, evalueres og sammenlignes direkte med resten af verden. Når man indfører elevtest, individuelle elevplaner og diverse fag-kanoner, samtidig med at man afskaffer gruppeeksamen og italesætter folkeskolen som en tredjerangs institution, har man lagt en linje, som på sigt vil blive yderst problematisk for Danmarks konkurrenceevne og sammenhængskraft.
Den verden, folkeskolen skal gøre nye generationer klar til, har ikke brug for mennesker, der er opvokset i firkantethed og målbart taltyranni, og når politikere tror på, at man som nation kan klare sig ved at efterligne lande, som fører i en selvbestaltet OECD-konkurrence, cementerer man jo en ensretning af mennesker, som verden i dag slet ikke efterspørger.
Folkeskolen skal skabe mennesker, som kan arbejde i vekselvirkning mellem selvstændighed og samarbejde, og der er brug for, at eleverne i langt højere grad bliver udfordret på realistisk og praktisk anvendelig problemløsning i direkte samarbejde med blandt andet erhvervslivet. I stedet for at elever skal vente med aha-oplevelserne, til de er voksne, skal de være med til at løse daglige problemstillinger i det land, de er en vigtig del af. Eleverne skal kunne mere end blot de lukkede faglige krav. De skal være i stand til at nyudvikle og problemknuse. At dyrke de innovative talenter er nøglebegreber, som hele uddannelsessektoren bør fokusere på og investere massivt i.
Skolen har brug for politikere, som kan se, at glad og positiv energi skal frigives og ikke lukkes inde i den systematik og målbarhed, man er i færd med at omslutte dannelsen af kommende generationer med.
Svar fra Bertel Haarder:
Jeg bliver lidt træt af den polariserede debat: enten har vi selvstændige, kreative elever eller en skole, hvor alt skal måles og vejes. Sådan er det heldigvis ikke. Danmark er med rette berømt for at fremelske selvstændige unge. Og vi kan blive endnu bedre med endnu mere innovation, talent-camps, opfinderkonkurrencer og samarbejder med virksomheder. Jeg er helt enig med Søren Bøjgaard! Men det er ikke i modsætning til en styrket evalueringskultur. Næsten tyve procent af de danske skolebørn kunne ikke klare videre uddannelse. Derfor sikrer vi nu, at alle får støtte i tide. Det har intet med kontrol at gøre. |
»Når man ... italesætter folkeskolen som en tredjerangs institution«