Debat
Det er lærerne, der gør forskellen
Folkeskolen skal skabe mennesker, som kan arbejde i vekselvirkning mellem selvstændighed og samarbejde. Fremtiden har ikke brug for personer, der er opvokset i firkantethed, skriver en lærer
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Elevplaner, nationale test og nye afgangsprøver. Vi har plantet mange nye træer i folkeskolen de senere år. Baggrunden var, at mange børn ikke lærte tilstrækkeligt i deres skoletid.
Jeg er klar over, at det har været en stor opgave at få alle initiativerne til at køre, men der bliver arbejdet godt, og nu skal de nye træer plejes og beskæres lidt. Initiativerne skal have tid.
Allerede nu går det fremad. I den seneste Pisa-måling er Danmark rykket fra en 26.-plads til en 18.-plads i naturfag, og vi ligger nu omkring OECD-gennemsnittet i læsning og matematik. Selvom Pisa langtfra måler alt, synes jeg, der er grund til at glæde sig over fremgangen i naturfag.
Der har været meget debat om elevplaner og test. De er først og fremmest redskaber, som skal give lærerne et bedre grundlag for at tilrettelægge undervisningen efter den enkelte elevs behov.
Det giver sig selv, at de nye redskaber ikke skal skabe unødigt bureaukrati. Derfor nedsatte jeg i januar i enighed med Lærerforeningen et udvalg, som skal afbureaukratisere folkeskolen. Jeg har besøgt skoler for at tale med lærerne om, hvor de ser bureaukrati-monstre, som kan afskaffes. Her har jeg heldigvis også mødt mange lærere, som er glade for elevplanerne. De føler, at de nu har et professionelt redskab, så de er fri for at »mene« og »synes«.
Vi er i gang med at styrke fagligheden i folkeskolen. Uden de mange engagerede lærere ville det ikke kunne lade sig gøre. Det er lærerne, der gør forskellen - og det skal de roses for. Når man åbner avisen, får man desværre ofte et negativt billede af folkeskolen. Det er frustrerende for de lærere, der er glade for deres arbejde, og det giver heller ikke flere lyst til at blive lærer. At undervise kommende generationer er et af de mest betydningsfulde job, der findes - og vi skal sammen arbejde for at forny og styrke respekten for lærernes arbejde.
Svar fra Søren Bøjgaard:
At læne sig op ad Pisa-undersøgelser er for uambitiøst. Der skal i stedet bruges milliarder på at gøre folkeskolen til et trygt og spændende sted, som skaber endnu flere glade og innovative unge mennesker. Nye bygninger, ny læreruddannelse, bedre forhold for eleverne og langt mere reelt samarbejde mellem alle skolens daglige aktører og det omgivende samfund er det sats, der kræves for at gøre Danmark førende i dannelsen af børn og unge. Danmark kan ikke leve af at følge med strømmen! |
»Jeg har besøgt skoler for at tale med lærerne om, hvor de ser bureaukrati-monstre, som kan afskaffes«