Debat
Prøve er ikke vejen frem
Gør idræt til prøvefag, for så vil skoleledere blive nødt til at sætte kvalificerede lærere til at undervise, og ukvalificerede lærere vil ikke ønske at undervise i faget
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Bertel Haarder vil styrke de praktisk-musiske fag. Det er godt med bevågenhed på alle skolens fag, men spørgsmålet er, om man styrker fagene på den rigtige måde. Nu skal der indføres afgangsprøver i de praktisk-musiske fag. Det mener jeg ikke er vejen frem. Ikke fordi der er tale om en anden »slags« fag - det er der netop ikke - men fordi jeg generelt ikke mener, man styrker et fag ved at indføre afgangsprøve i det.
Den helt fordrejede diskussion om faglighed i folkeskolen op til ændringerne i folkeskoleloven i 2006 betød, at skolens formål på en måde blev delt i to. Faglige kundskaber på den ene side og elevens alsidige udvikling på den anden side. I DLF har vi argumenteret for, at disse elementer umuligt kan skilles ad, og at de faglige kundskaber er en forudsætning for elevens alsidige udvikling.
Det er ikke desto mindre blevet mere og mere almindeligt, at der tænkes i »kundskabsfag« og »kreative fag« som to forskellige slags fag. Så argumentationen, der baner vej for det nye tiltag, bliver, at når vi måler »det faglige« (altså kundskaberne), så skal vi også måle »det kreative og personlighedsudviklende«.
Jeg mener, at der er både faglige og kreative elementer i hvert og et af skolens fag, og jeg mener, at det er den samme vildfarelse at tro, at man styrker de praktisk-musiske fag ved at indføre afgangsprøver i dem, som da man troede, man styrkede geografi og historie på den måde.
Man styrker fagene og undervisningen i folkeskolen ved at give lærerne muligheder for at udøve god undervisning. Tilstrækkeligt med linjefagsuddannede lærere og tilstrækkeligt med efteruddannelse og gode faglige miljøer i alle fag er vejen frem.
Svar fra Martin Elmbæk Knudsen:
Prøver vil netop resultere i »tilstrækkeligt med linjefagsuddannede lærere og dermed gode faglige miljøer«. Se erfaringerne fra indførelse af prøver i kristendom på uvm.dk (pressemeddelelse fra 12. marts). En prøve kan strikkes sammen, så den vurderer både kropslige og idrætslige færdigheder, viden om faget samt elevers engagement, samarbejdsevne og kreativitet (som i læreruddannelsen). Prøven bliver en synlig begivenhed, hvor det faglige, kreative og personlighedsudviklende hænger sammen i et fag. |
»Der er både faglige og kreative elementer i hvert og et af skolens fag«