Debat
Haves: Spændende og udfordrende arbejde. Ønskes: Lærere og ledere
Der skal ydes en ekstraordinær indsats for at sikre, at der er nye dygtige lærere og ledere til at tage over i folkeskolen
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
DLF's seneste undersøgelse af lærermanglen er desværre ikke opløftende læsning. Mangel på uddannede lærere er steget med 22 procent siden sidste år. Det må og skal vi have gjort noget ved. Stadig flere giver heldigvis udtryk for, at de vil tage et medansvar for at vende situationen. Erkendelsen er kommet sent - for sent - men bedre sent end aldrig.
I skyggen af den stigende lærermangel står vi over for en anden udfordring, der kan nå samme ubehagelige dimension, nemlig mangel på skoleledere. I løbet af de kommende år vil en stor del af de nuværende skoleledere forlade arbejdsmarkedet. Vi skal sikre, at der er dygtige afløsere til at tage over.
Det er glædeligt at høre, at der blandt de næsten 1.750 deltagere i Skoleledernes årsmøde var mange unge ledere. Generationsskiftet er altså i gang. Alligevel er der grund til at tænde advarselslamperne. Mange skoler oplever, at der er meget få ansøgere til ledige lederstillinger, stillinger genopslås, og de er svære at få besat. Der er som nævnt en stigende erkendelse af, at der skal ydes en ekstraordinær indsats for at sikre, at der er nye dygtige lærere til at tage over i folkeskolen. Samme opmærksomhed skal vi have på lederområdet. Hvordan får vi dygtige lærere med lederevner til at søge de ledige lederstillinger? Ja, først og fremmest skal vi naturligvis sikre, at lederstillingerne er attraktive. Unødigt bureaukrati og tunge administrative opgaver skal minimeres, så lederne i højere grad får mulighed for at koncentrere sig om, at der er kvalitet i den undervisning, eleverne modtager. Det er blandt andet et af målene med den nye arbejdstidsaftale. Men vi skal også vække interessen for lederarbejdet. En opfordring til at overveje en lederstilling fra skolens leder vil i den forbindelse have stor betydning. Nogle ledere holder sig måske tilbage fra at opfordre en dygtig lærer til at søge en lederstilling og dermed søge væk fra skolen, men netop det kan måske være den afgørende forudsætning for, at vi også i fremtiden har dygtige skoleledere. Jeg håber, at mange ledere vil føle et medansvar for, at udfordringen med mangel på ledere kan løses. |
»Unødigt bureaukrati og tunge administrative opgaver skal minimeres, så lederne i højere grad får mulighed for at koncentrere sig om, at der er kvalitet i den undervisning, eleverne modtager«