Debat
Stem - Det er sundt og gør ikke ondt!
Tænk klart og hold tingene adskilt, stem ja til OK 11. Gør det nu!
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Vi er lige nu midt i en afstemning om et overenskomstresultat. Vær med til at styrke foreningsdemokratiet og afgiv din stemme. Din stemme styrker foreningen, uanset hvor du sætter dit kryds.
Klik ind på www.dlf.org og følg anvisningerne. Gør det før din kollega. Bliv en af de mange!
Det er meget forståeligt, at I som medlemmer ikke går rundt med armene højt hævet i jubel. Tiden er ikke til det.
Skoler lukker på stribe, tildelingerne indskrænkes, der fyres og forflyttes kollegaer som aldrig før, og det psykiske arbejdsmiljø er truet. Mismodet kan let få overtaget, og tager man naturkatastrofen i Japan og demokratiunderskuddet i Mellemøsten med i sine overvejelser, ja, så er der for alvor grund til frustration og mistrøstighed.
Men det er ikke det, vi stemmer om. Vi stemmer om et overenskomstresultat, der helt sikkert ikke er det bedste, vi har forhandlet os til, men et resultat, der vurderes som det bedst mulige i den krisetid, samfundsøkonomien har bragt os i.
Der er intet perspektiv i at stemme nej - sagt af en trofast nej-siger. Det er ikke realistisk, at vi kan konflikte os til et bedre resultat. Pengene er der ikke, og der er ingen andre offentlige grupper, der er lykkedes med et bedre resultat. Lønudviklingen er gået i stå, og vi har derfor også valgt at indgå en aftale på to år. Vi må arbejde på at stå i en anden og mere gunstig position i 2013.
Du kan ved din tillidsrepræsentant se, hvorledes det står til med stemmeprocenten på din skole og i din kreds. Hjælp dig selv og os ved at skabe engagement omkring afstemningen.
Vi har mange andre og store udfordringer end en konflikt, der kræver vores energi og engagement. Vi har brug for politikere, der vil prioritere rammerne for de kommunale velfærdsydelser. Vi har brug for anstændige skolebudgetter og ordentlige vilkår for inklusionsarbejdet.
Vi har ikke brug for en presse, der interesserer sig mere for skolernes bundkarakterer end for at italesætte folkeskolen som den samfundsbærende kulturinstitution. Vi må sammen - lokalt og centralt - sætte alle kræfter ind på at få talt folkeskolen op på første klasse. |