Debat

Mere »how to do« i læreruddannelsen

En lærerstuderende efterspørger forskningsbaserede lærebøger i uddannelsen. Men en lærebog kan ikke have svaret, siger uddannelseslederen

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

»Tro ikke, at jeg er kommet for at nedbryde loven eller profeterne. Jeg er ikke kommet for at nedbryde, men for at opfylde«. Sådan sagde Jesus i bjergprædikenen. Samme sætning kunne jeg fint bruge nu. Lad det være sagt med det samme; jeg er ikke interesseret i kun en kritik, men snarere en opfyldelse af læreruddannelsen. Der er flere gode ting ved den nuværende læreruddannelse (engagerede undervisere især), men der er også mangler (for eksempel få undervisningstimer), der ikke kvalificerer uddannelsen generelt og til at skulle levere det ophøjede og politiske mål: én af verdens bedste folkeskoler.

Jeg har ikke andet til grund for min påstand om manglerne end min daglige gang på uddannelsen. Men jeg har igennem dialog med mine medstuderende erfaret, at ordet frustration er meget dækkende for den følelse, mange af os, der gerne vil vores uddannelse, har lige nu.

Det er klart for alle, at vi skal have kvalificerede lærere ud i folkeskolen, eksperter i undervisning, om man vil. Men det er mindre klart for alle, hvad det vil sige at være en ekspert i undervisning - en god lærer? Der mangler transparens i læreruddannelsen. For hvad er den gode lærer? Hvad gør en god lærer? Og hvem er den gode lærer? Hvad vil det for eksempel sige konkret at undervisningsdifferentiere, og hvordan gør jeg det?

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Når man som studerende så kan læse, at der rent faktisk foreligger forskningsbaserede lærebøger med svaret (for eksempel fra Canada), forstår man ikke, hvorfor vi ikke også skal have lov til at nyde godt af disse? Mere »how to do« end »what you can do« ind i læreruddannelsen, tak!

For som det ser ud nu, er vi tilbage ved sætningen, jeg hørte engang for længe siden: »Lærer (den gode) er ikke noget, man bliver, det er noget, man er!«

Svar fra Elsebeth Jensen:

Fint med mere plads til at lære »how to do« i læreruddannelsen. Men det er desværre ikke så simpelt, at en lærebog kan have svaret! For selv om vi i dag ganske rigtig ved meget om, hvad der fremmer elevernes læring, så er undervisning et komplekst fænomen. Spørgsmålet om den gode lærer og den gode undervisning kan ikke besvares en gang for alle - og slet ikke udelukkende metodisk. En professionel lærer også selv at træffe valg i situationer, som ingen lærebog endnu har beskrevet. |