Debat
Viljen til at ville
Mange lærere bliver nu kastet ud i en tåbelig og ganske ufortjent ledighed - men pengene findes til at gøre noget ved det
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Velfærd fremmes ikke gennem nulvækst - nulvækst er synonymt med nedskæringer i det offentlige.
Vi er i dag vidner til helt uacceptable lærerfyringer landet over. Samtidig ved vi, at vi inden for en meget overskuelig fremtid står og mangler lærere. Arbejdet er der, og der er mange ting, der trænger til at blive løst.
Undervisningsministeren gjorde i sit tiltrædelsesinterview i dette blad meget ud af at vægte elevernes og lærernes trivsel i den danske folkeskole. Trivsel er basalt for læringen, konkluderede hun. Ganske fornuftigt, men hvad så?
Mange lærere bliver nu kastet ud i en tåbelig og ganske ufortjent ledighed. Det er helt uundgåeligt, at det får store menneskelige omkostninger. Det at blive kasseret giver et knæk i sjælen. Hvor stor er lysten lige til at vende tilbage til et job, man er blevet dømt ude af?
Det kan måske forsvares, at der nedlægges stillinger som følge af faldende børnetal, selvom der så rigeligt er brug for flere lærere til at udføre folkeskolens mangeartede opgaver.
Men massive serviceforringelser med baggrund i manglende økonomiske muligheder er helt uacceptabelt i en tid, hvor målsætningen for den danske folkeskole er så høj, som tilfældet er.
Giv kommunerne frihed og økonomisk råderum, men sæt en retning. Folkeskolen skal styrkes, og kommunerne bør stå fast i forhandlingerne med regeringen.
Pengene findes. Vi skal have stoppet kassetænkningen og fundet de frie midler!
Skattelettelsesbestikkelse til vælgerne kan ikke kombineres med udvikling af velfærden i den offentlige sektor. At kaste millioner ud til nationale test er måske heller ikke det klogeste i en tid, hvor landet mangler penge.
Der er heller ikke meget fornuft i at sende folk på dagpenge, når man har brug for arbejdskraften. Hvorfor skal en minister have ministerløn i mellem 18 måneder og tre år efter sin fratræden - formentlig samtidig med at man modtager ministerpension?
Der er penge i systemet, men vi må kræve, at de bruges mere fornuftigt.
»Viljen til at ville - skaber evnen til at kunne« skrev jeg i mine første lærerår i børnenes poesibøger. For mig giver den vending mening.
Skulle jeg i dag »blogge« Lars Løkke - sådan hedder et skrift i nutidens poesibog vel - så ville jeg skrive det samme. Vis viljen til fremtidens skole!
Med de varslede afskedigelser sendes kvaliteten i skolerne på en uacceptabel fritfaldstur.
Lærere og elever betaler prisen, og fagligheden svækkes.